سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - 06 March 2020
طیبه سیاوشی:
سیاوشی گفت: موضوع قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF توسط بسیاری از تصمیم‌گیران مملکت خیلی جدی گرفته نشد در حالی که بسیاری از اقتصاددانان متوجه این تهدید بودند و از این‌رو باید منتظر آسیب‌های احتمالی آن هم بود.
آیت ماندگار- شادی آیتی: پس از کش و قوس‌های فراوان و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم‌ برگزاری جلسات مجلس بالاخره با اعمال ماده ۸۵ قانون اساسی و با حکم حکومتی رهبر انقلاب بنا شد با همان بررسی و تصمیمات کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه سال آینده برای تصویب نهایی به شورای نگهبان واگذار شود.

اما لحاظ کردن دو موضوع در بودجه سال ۹۹ بسیار حائز اهمیت است. اول اینکه چند روزی است که ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی قرار گرفته است و این موضوع می‌تواند اثرات منفی بر روی اقتصاد ایران در سال پیشرو بگذارد. از طرفی، شیوع ویروس کرونا هم کار را بر زندگی مردم و اقتصاد کشور سخت‌تر از همیشه کرده است که ضرورت دارد برای این چالش که مشخص نیست تا چه زمانی هم ادامه داشته باشد، فکری کرد.

در همین خصوص، طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران گفت: موضوع قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF توسط بسیاری از تصمیم‌گیران مملکت خیلی جدی گرفته نشد در حالی که بسیاری از اقتصاددانان متوجه این تهدید بودند و از این‌رو باید منتظر آسیب‌های احتمالی آن هم بود.

وی افزود: لایحه بودجه سال ۹۹ از اشکالات زیادی برخوردار بود و اگر در شرایط عادی قرار داشتیم بهتر بود که این لایحه جهت اصلاحات اساسی به دولت برمی‌گشت، زیرا اصلاحات کمیسیون تلفیق نمی‌تواند در این رابطه موثر واقع شود.

سیاوشی تصریح کرد: بسیاری از موارد ذکر شده در بودجه نیز ناکارآمد است و می‌تواند بستری برای بروز فساد اقتصادی باشد. این مسئله به خصوص در حوزه پرداخت و دریافت مالیات نیز مشهود است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر، رکود کسب و کار در پی گسترش ویروس کرونا غیرقابل انکار است، اما لحاظ کردن این مسئله در بودجه زمینه‌ای ندارد. البته باید در مجلس و دولت راهکار‌هایی برای مقابله و کنترل این معضل اندیشید. هرچه اقدامات دولت سریع‌تر انجام شود بازگشت به شرایط قبلی و نرمال نیز زودتر امکان‌پذیر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، مرکز تصمیم‌گیری در خصوص مبارزه با ویروس کرونا می‌تواند با وحدت و همکاری این شرایط بحرانی را تلطیف کند و اتفاقی که اکنون با آن روبرو هستیم چیزی به مانند سیلی است که سال گذشته و در همین ایام بسیاری از استان‌ها را درگیر خود کرد و این دولت است که باید بسته‌های حمایتی خود را از خانواده‌ها و صاحبان کسب و کار به مرور و البته با خردجمعی ارائه دهد.

منبع: اقتصاد۲۴
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار