سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - 07 March 2020
جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی:
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: همچنان مشخص نیست که کجا انبار است و کجا احتکار صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، صنف تجهیزات پزشکی همیشه از این مسئله می‌نالد که قادر به انبار کردن نیست، چراکه به محض ذخیره کردن به آن‌ها برچسب احتکار می‌زنند.
آیت ماندگار- شادی آیتی: علیرغم وجود نهاد‌های نظارتی متعدد بر بازار و تعیین ضوابط قیمت‌گذاری، همچنان در شرایط بحرانی شاهد افزایش ناگهانی قیمت برخی کالا‌ها هستیم، موضوعی که در چند هفته اخیر پس از شیوع ویروس کرونا در کشور به وضوح دیده شد.

چند برابر شدن قیمت انواع ماسک که از ملزومات پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا محسوب می‌شود باعث خشم مردم گرفتار در کشور شد، اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. این بحران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم در مدت زمان نه چندان زیاد تاثیر بسزایی گذاشت. از این‌رو و در روز‌های گذشته شاهد افزایش قیمت تکان‌دهنده مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، انواع ویتامین‌های صنعتی، میوه و سبزیجات از جمله سیر، لیموترش و زنجبیل بودیم.

پارادوکس اصلی اینجاست که با وجود صرف هزینه برای تشکیل انواع و اقسام نهاد‌های نظارتی چرا بازهم شاهد احتکار و در پی آن افزایش قیمت ضروریات مردم هستیم و راه‌حل پایان دادن به این اتفاق نامبارک چندباره چیست؟

در همین خصوص، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس دهم گفت: متاسفانه سیستم انبارداری در کشور ما مشخص نیست. دولت و ناظران حکومتی همیشه در جستجوی موجودی انبار‌ها به‌صورت اتفاقی و به کمک مردم هستند.

وی افزود: مکانیزم مشخصی در این راستا تعریف نشده است. همچنان مشخص نیست که کجا انبار است و کجا احتکار صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، صنف تجهیزات پزشکی همیشه از این مسئله می‌نالد که قادر به انبار کردن نیست، چراکه به محض ذخیره کردن به آن‌ها برچسب احتکار می‌زنند. آنچه سبب این سردرگمی‌ها و ابهامات می‌شود، فقدان یک سیستم اطلاعاتی جامع است، سیستمی که با مکانیزم مشخصی اطلاعات مورد نیاز در این خصوص را در اختیار دولت و نهاد‌های نظارتی قرار دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با سرزنش لحن تهدیدآمیز مسئولان اظهار داشت: اگر سیستم معینی تعریف شود، دیگر نیاز به تهدید و عربده‌کشی نیز نخواهد بود. این نوع رفتار‌ها در شان مقامات دولتی کشور نیست. قوه قضاییه نیز باید بیش از تهدید به بی‌طرفی مایل باشد. قوه قضاییه خانه مجرم نیز هست، مکانی که مجرم باید بتواند با تکیه بر حقوق قانونی خویش از خود دفاع کند.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از امور مملکت همچنان کوچه بازاری اداره می‌شود. دولت به‌شدت به مردم و چشم بصری متکی است و کمبود یک سیستم استاندارد ملموس است. جای افسوس دارد که ما تفاوت چندانی با ۵۰ سال پیش نداریم. مسئولیت این معضلات بر عهده تمام دولتمردان است. تفکیکاتی که ما در بین خود داریم برای مردم قابل درک نیست، از همین‌رو از دید ملت، همه ما کم و بیش مسئولیم.

جعفرزاده در پایان گفت: حاکمیت باید در مجموع و در تمام حوزه‌ها به‌سمت تغییر حرکت کند. ما ادعای زیادی در متمدن بودن و اخلاقی بودن داریم. برای تحقق این ادعا‌ها باید کمی بیشتر تلاش کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار