سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - 07 March 2020
ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» بررسی کرد
ابوالفضل سروش

آیت ماندگار- گروه سیاسی: به‌هر تقدیر، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفند برگزار شد و نتایج حاصل از این رقابت سیاسی نشان از پیروزی قاطع اصولگرایان دارد، موفقیتی که البته زیر سایه رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب و همچنین عدم‌مشارکت حداکثری مردم رقم خورد.

در همین خصوص، ابوالفضل سروش نماینده تهران در مجلس دهم به «آیت ماندگار» گفت: پیام انتخابات دوم اسفند و مشارکت پایین مردم تقریباً برای همه روشن است. البته عدم‌استقبال مردم به صندوق‌های رای، دلایل مختلفی دارد که نیاز است جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، سیاست‌مداران و افراد تصمیم‌گیر حاکمیت روی ابعاد آن بیشتر تامل کنند.

وی افزود: مشارکت زیر 30 درصد مردم در انتخابات تهران یک اتفاق عجیب و بی‌سابقه بود که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد. من برای مشارکت پایین مردم در انتخابات چند دلیل عمده دارم. همه مردم ما یک‌جور فکر نمی‌کنند، از این‌رو دلایل عدم‌حضور افرادی که به پای صندوق‌های رای نیامدند لزوماً مثل هم نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اکثر آن‌هایی که به صندوق‌های رای اعتماد ندارند می‌گویند حضور افراد برگزیده خاصیتی در زندگی عادی ما ندارد، زیرا که در گذشته هم دیده‌ایم که منتخبین کار خاصی برای رفاه ما انجام ندادند. از طرفی، رد صلاحیت برخی نامزدها توسط شورای نگهبان تا حدودی تاثیر منفی در مشارکت مردم در انتخابات گذاشت. به‌طوری که عده‌ای به این باور رسیدند که نامزدهای اصلح آن‌ها در این رقابت سیاسی غایب هستند.

سروش یادآور شد: بی‌اعتمادی در جامعه بیدا می‌کند و مردم مثل دهه‌های گذشته به مسئولان خود اعتماد ندارند، زیرا حس کردند که صداقت در حرف و عمل بسیاری از آن‌ها وجود ندارد. به‌طور مثال در موضوع اصابت موشک به هواپیمای مسافربری و عدم‌اطلاع‌رسانی به‌موقع، افکار عمومی مکدر شد و این برای کشوری که می‌گوید مردم محرم هستند، یک عیب بزرگ است.

سروش در ادامه عنوان کرد: افزایش قیمت بنزین توسط سران قوا در روزهای پایانی آبان‌ماه باعث خشم مردم شد، زیرا به تبع این تصمیم، تورمی جدید به زندگی مردم تحمیل شد. از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد مسئولان کشور برای حل دو مسئله مهم اقتصادی یعنی تورم و اشتغال جوانان برنامه خاصی ندارند و این موضوع روز به روز به افزایش بی‌اعتمادی مردم نسبت به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام منجر شده است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: جبهه اصلاحات یک جریان تاثیرگذار در همه انتخابات‌ها است، اما دیدیم که بخش عمده و تاثیرگذاری از بدنه این جبهه سیاسی به‌دلیل گله از رد صلاحیت‌های گسترده از سوی شورای نگهبان حاضر به ورود در انتخابات نشد و با عدم‌ارائه لیست از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به سردی انتخابات افزوده شد.
سروش افزود: هر حاکمیتی به‌دنبال پشتوانه مردمی است و علاقه دارد که جامعه را با خود همراه کند، زیرا این تنها راه مقبولیت یک نظام سیاسی است. هرچه مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کند اعتماد به نفس تصمیم‌گیران هم بالاتر خواهد رفت.

وی در پاسخ به اینکه چقدر احتمال دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های سال 1400 هم شکست بخورند؟ گفت: بخش عمده‌ای از این موضوع به برخورد حاکمیت با اصلاح‌طلبان برمی‌گردد. یعنی اگر فضای سیاسی کشور به همین‌گونه باشد و اصلاح‌طلبان باز هم با رد صلاحیت‌های گسترده روبرو شوند، به احتمال فراوان، آن‌ها مجدداً رقابت را به اصولگرایان واگذار خواهند کرد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پایان گفت: اصلاح‌طلبان باید یک چارچوبی را برای خود تعریف کنند و بدانند که جامعه‌محور هستند یا در شرایط کنونی می‌خواهند چند مسئله خاصی که کشور را گرفتار کرده است، دنبال کنند. در واقع آن‌ها باید استراتژی، نگاه و تفکر خود را مشخص و نسبت آن را با حاکمیت کشور تعیین کنند. اگر این نسبت واقعی و درست باشد من با پایگاه اجتماعی که از اصلاح‌طلبان سراغ دارم پیش‌بینی می‌کنم که آن‌ها بتوانند باز هم مردم را به صحنه بیاورند و دوباره تفکر خود را در تصمیم‌گیری‌های کشور حاکم کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
مخاطب نشریه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
0
ببینیم اصولگرایان چیکار میکنن!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها