سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - 05 April 2020
جعفرزاده گفت: چاپخانه‌ها حق فعالیت ندارند و به تبع آن، نشریات نمی‌توانند بعد از تعطیلات کار خود را از سر بگیرند. همین موضوع باعث می‌شود امنیت شغلی برخی خبرنگاران به خطر بیفتد و از سوی دیگر، بسیاری از رسانه‌های برخط هم مجبور شدند به‌خاطر شرایط حاکم بر کشور، شکل کار خود را تغییر دهند و حتی محدودیت‌هایی را اعمال کنند.
آیت ماندگار- محمد آیتی: از قرار معلوم، ویروس منحوس کرونا حالا حالاها قصد رخت بستن از کشور را ندارد و هر روز که از شیوع این بیماری ناشناخته می‌گذرد ابعاد بیشتری از آن در زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم روشن می‌شود.

فارغ از برخی شغل‌ها که تعداد آن‌ها به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، دیگر بنگاه‌های اقتصادی با ضررهای زیادی مواجه شده‌اند. این روزها اکثر مردم صحبت از ضررهای وارد شده به رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و... می‌کنند و کمتر کسی به این فکر کرده است که هفته‌هاست رسانه‌ها هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند.

از لحظه ورود رسمی ویروس کرونا به ایران تا امروز رسانه‌ها فعالانه در میدان حضور داشتند و سعی کردند در این راستا با اطلاع‌رسانی دقیق مردم را به مانند گذشته در جریان اخبار ایران و جهان و مخصوصاً خبرهای کرونا قرار دهند. حال که در دومین ماه مبارزه با ویروس کرونا قرار گرفته‌ایم و معلوم نیست این نبرد سنگین تا چه زمانی ادامه داشته باشد، ضرورت دارد که کمی بیشتر نقش رسانه‌ها و مشکلات مالی که این هفته‌ها گریبان آن‌ها را گرفته است، بررسی کرد؛ به ویژه مشکلات فراوانی که دامنگیر رسانه های مکتوب شده و حتی انتشار آن ها را هم به تعویق انداخته است.

کار خبر تعطیلی ندارد

در همین خصوص، حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اول از همه باید بگویم همه رسانه‌ها باید تلاش کنند که به هیچ فرد و گروهی وابسته نباشند تا بتوانند اخبار را به‌طور دقیق به اطلاع مردم برسانند. وقتی رسانه‌ای وابسته باشد همیشه باید منتظر کمک از بیرون باشد و به‌جای اطلاع‌رسانی به مردم، روی به گزارش عملکرد عده‌ای خاص بیاورد.

وی افزود: امروز تعداد رسانه‌های مستقل که با جان و دل کار می‌کنند و سعی دارند در حوزه خبررسانی امانت‌دار باشند، کم نیستند و متاسفانه این قشر هم به مانند بقیه صنف‌ها به‌واسطه شیوع ویروس کرونا آسیب‌های جدی دیده‌اند. از آن‌جایی که کار خبر تعطیلی ندارد و در این هفته‌ها دیدیم که بسیاری از خبرنگاران برای خبررسانی و آگاه‌سازی مردم مخصوصاً در بخش ویروس کرونا تلاش‌های زیادی را به‌کار بستند و حتی برای تهیه خبر و گزارش به مکان‌هایی که احتمال انتقال ویروس بود، رفتند بیشتر نقش آن‌ها بر همگان روشن شد که این از نظر من بسیار قابل ستایش است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: رسالت رسانه‌ها بالابردن سطح آگاهی مردم است و زمانی که سطح آگاهی هر کشور پایین بیاید، هزینه‌های آن دولت افزایش پیدا خواهد کرد. به‌طور مثال در موضوع ویروس کرونا اگر رسانه‌ها پای کار نبودند و مرتب اخبار و راه‌های پیشگیری را به اطلاع مردم نمی‌رساندند، هزینه‌های دولت در بخش سلامت جامعه بسیار بالا می‌رفت. حال همین موضوع را می‌توان به حوزه‌های دیگر هم تعمیم داد.

نماینده رزن در مجلس دهم اظهار داشت: روزهای کرونایی همچنان ادامه دارد و خیلی مشخص نیست که چه زمانی کشور از این ویروس پاک خواهد شد، پس به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم در خانه ملت از وزارت ارشاد می‌خواهم که نقش رسانه‌ها را مخصوصاً در این ایام بیشتر درک کند و هرچه زودتر یارانه این صنف زحمتکش را واریز کند.

دولت هرچه زودتر نقش حمایتی خود را نسبت به رسانه‌ها ایفا کند

غلامعلی جعفرزاده ‌ایمن آبادی نماینده رشت با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به جامعه گفت: در شرایط بحرانی برای کنترل مسائل اجتماعی نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق، سالم و به موقع است. مدت‌هاست که در این شرایط ناگوار، دشمنان با اغراق و بی‌انصافی شروع به دسیسه‌بافی کرده‌اند و سعی دارند از این نمد برای خود کلاهی ببافند.

وی افزود: حال و در این فضا، رسانه نقش بسیار پررنگی در بازگویی حقایق و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع را عهده‌دار است. متاسفانه اقتضائات شرایط کنونی به گونه‌ای است که ناچار به تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی اکثر مراکز و بنگاه‌های اقتصادی هستیم که در بین آن‌ها، رسانه‌ها هم مجبور شدند شکل کار خود را تغییر دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: از طرفی، چاپخانه‌ها حق فعالیت ندارند و به تبع آن، نشریات نمی‌توانند بعد از تعطیلات کار خود را از سر بگیرند. همین موضوع باعث می‌شود امنیت شغلی برخی خبرنگاران به خطر بیفتد و از سوی دیگر، بسیاری از رسانه‌های برخط هم مجبور شدند به‌خاطر شرایط حاکم بر کشور، شکل کار خود را تغییر دهند و حتی محدودیت‌هایی را اعمال کنند.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس یادآور شد: فارغ از اینکه ضرر همگان در این ایام اجتناب‌ناپذیر است، اما باید توجه داشت که دولت در قبال همه موظف به حمایت است. به باور من، دولت و به‌طور خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دو رویکرد را در حمایت از رسانه‌ها سریعاً در دستور کار قرار دهد. اول، اینکه اجازه انتشار نسخه دیجیتالی به نشریات داده شود تا آن‌ها بتوانند به مسیر اطلاع‌رسانی خود ادامه دهند و دوم، هرچه زودتر یارانه و بسته حمایتی خود را در اختیار صاحبان رسانه قرار دهد تا هم قوت قلبی برای آن‌ها باشد و هم در آینده شاهد بیکارشدن این قشر تاثیرگذار نباشیم.

وی افزود: از گذشته تا امروز همیشه می‌گفتند که رسانه‌ها خیلی درآمدزا نیستند، ولی رسالت بزرگی بر عهده آن‌هاست. شاید مهمترین درآمد رسانه‌ها، انتشار آگهی باشد که در این دو ماه و به‌دلیل اینکه بنگاه‌های اقتصادی ضررده شدند آن‌ها دیگر نمی‌توانند نگاهی به این بخش هم داشته باشند. از این‌رو از دولت می‌خواهم که از تاثیرگذاری رسانه‌ها مخصوصاً در این ایام به سادگی عبور نکند و هرچه زودتر نقش حمایتی خود را نسبت به آن‌ها ایفا کند.

جعفرزاده در پایان خاطرنشان کرد: بنده به نوبه خودم تشکر ویژه از همه کادر درمانی کشور دارم که جان بر کف در صحنه ایستاده‌اند، ولی باید توجه داشت که نقش و تاثیر رسانه‌ها در این ایام کم نبوده است و من آن‌ها را هم در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌دانم و امیدوارم وزارت ارشاد تا دیر نشده وظیفه خود در قبال این زحمتکشان را به‌درستی انجام دهد.

منبع: دیدارنیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار