سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - 10 April 2020
فاطمه حسینی، نماینده تهران:
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ مجلس گفت: تامین منابع مدیریت بحران بر اساس قانون صورت می‌گیرد و بر همین اساس دولت می‌تواند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی جابجایی داشته باشد.
آیت ماندگار- محمد آیتی: در حالی شاهد پشت سر گذاشتن دومین ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور هستیم که آمار نشان می‌دهد این بیماری هنوز به مرحله کنترل هم نرسیده است.

ضرر بنگاه‌های اقتصادی کشور در کنار اوضاع و احوال نامناسب اقتصادی کشور که چند سالی است گریبان صاحبان کسب و کار را گرفته، کار را سخت‌تر از همیشه کرده است.

یکی از اقشاری که بی‎تردید در حال سپری کردن روز‌های سخت هستند، زنان سرپرست خانوار است. آنان که نان‌آور خانه هستند حال به تبع شیوع ویروس کرونا در تهیه ملزومات اولیه زندگی خود هم به مشکل برخوردند.

سیده‌فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان مجلس دهم درباره وضعیت این روز‌های زنان سرپرست خانوار گفت: با توجه به تعطیلی بسیاری از بازار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، اکثر مردم و به خصوص زنان سرپرست خانوار که چه در خانه و یا محیط بیرون، محصولی را تولید و یا خدماتی را ارائه می‌کردند با چالش روبرو شدند و زندگی‌شان تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به این شرایط، دولت باید برای پوشش و حمایت از این خانواده‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد. هرچند بسیاری از زنان سرپرست خانوار تحت حمایت سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) قرار دارند، اما از آن‌جایی که معلوم نیست این ویروس تا چه زمانی در کشور ادامه داشته باشد و به کسب و کار‌ها ضرر وارد کند باید هرچه سریع‌تر برای اقشار کم‌درآمد و کسانی که بار زندگی را به دوش می‌کشند، فکری شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ مجلس تصریح کرد: مجلس دهم در سال ۹۸ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان را به بیمه زنان سرپرست خانوار تخصیص داده بود که این مبلغ در سال ۹۹ با تصویب نمایندگان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد ۳۰۰ میلیارد تومان سال ۹۸ تخصیص پیدا کرد و امیدوارم مبلغ درنظر گرفته شده برای سال ۹۹ هم تمام و کمال به این بخش تخصیص پیدا کند تا ان‌شاالله موضوع بسیار مهم بیمه زنان سرپرست خانوار نظم و نسق بیشتری پیدا کند. همچنین در منابع دیگری که به حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تخصیص پیدا می‌کند طبیعی است که زنان سرپرست خانوار باید یکی از اولویت‌های اصلی باشند.

عضو فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: مجریان دولت باید منابع را طوری بین این اقشار مختلف توزیع کنند که تا زمان بازگشایی کامل کسب‌وکار‌ها حداکثر حمایت معیشتی از این افراد صورت بگیرد. باید برای رساندن این کمک‌ها به مردم تدابیری اندیشیده شود تا این مبالغ در قالب بیمه بیکاری و ... در اختیار افراد نیازمند قرار بگیرد. همه می‌دانیم شرایط سختی بر کشور تحمیل شده است و چاره کار همکاری و همدلی است و از طرفی دولت هم نباید از هیچ حمایتی از مردم و به خصوص کارگران روزمزد و زنان سرپرست خانوار دریغ کند.

حسینی اظهار داشت: ویروس کرونا به بحرانی در اقتصاد تبدیل شده است. در زمان بروز بحران، ستاد مدیریت بحران با حضور رییس‌جمهور تشکیل جلسه می‌دهند. بر همین اساس در قانون مدیریت بحران و قانون محاسبات عمومی، منابعی برای دولت پیش‌بینی شده است که در صورت وقوع بحران دولت می‌تواند از آن‌ها برداشت کند. در چنین شرایطی دولت می‌تواند اولویت‌ها را در بودجه عمومی تغییر دهد. طبیعی است که یکی از این اولویت‌ها که در صدر قرار می‌گیرد، حمایت از زنان سرپرست خانوار است. تامین منابع مدیریت بحران بر اساس قانون صورت می‌گیرد و برهمین اساس دولت می‌تواند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی جابجایی داشته باشد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق پیش از وقوع بحران بیماری کرونا توجه ویژه‌ای به حوزه بهداشت و درمان و آموزش و پروش کرد، از این‌رو منابع بیشتری برای این دو حوزه در نظر گرفته شد.

وی در پایان راه رسیدگی و حمایت زنان سرپرست خانوار در مسیر این چالش اقتصادی را توجه ویژه دولت به این قشر دانست و گفت: باید در این راستا اقدامات موثری صورت بگیرد. قانون در این مورد دست دولت را باز گذاشته است و کمک به این قشر بستگی به توجه و همت دولت دارد. حتی با در نظر گرفتن کسری‌های بودجه ۹۹ نباید فراموش کنیم که زنان سرپرست خانوار نیز جزء اقشاری هستند که در حال حاضر نیاز به یاری دولت دارند. مبارزه و کاهش فقر مطلق از اهداف این دولت بوده است و انتظار می‌رود دولت اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد. در غیراین‌صورت و عدم‌رسیدگی به زنان سرپرست خانوار با افزایش فقر روبرو خواهیم بود.

منبع: اقتصاد۲۴
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها