سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - 13 April 2020
جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی:
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است باید در مالیات، انقلابی راه بیاندازیم و کار‌هایی که در چهار دهه گذشته انجام نداده‌ایم را انجام دهیم. باید در معافیت‌های مالیاتی مشاغل، بازنگری داشته باشیم، یعنی باید کشور را نجات دهیم.

آیت ماندگار- اکرم جدیدی‌ممتاز: منابع درآمدی بودجه عمومی دولت از سه بخش اصلی درآمد‌های نفتی، اخذ مالیات و عوارض و فروش انواع اوراق تامین می‌شود تا دولت بتواند برای بالانس هزینه و درآمد‌های سالانه اقدام و پیش‌بینی مناسب داشته باشد، اما در شرایط فعلی که با ویروس کرونا دست به گریبان هستیم، شاهد سناریوی جدید و همه‌جانبه‌ای نه تنها برای ایران که برای کل دنیا هستیم. حال ایران به‌عنوان کشوری که با تحریم نیز مواجه بوده و هست، سهم بیشتری را از این آشفته‌بازار جهانی دارد.

با کسری احتمالی بودجه دولت در سال ۹۹ و نقش بر آب‌شدن درآمد‌های نفتی به‌عنوان بخشی از بودجه سالانه، اهمیت افزایش درآمد‌های مالیاتی برای تامین کسری بودجه بیش از پیش احساس می‌شود، اما اینکه اخذ این مالیات، فشار‌های بیشتری را بر دوش افرادی بیاورد که به‌رغم درآمد اندک در مشارکت و پرداخت به‌هنگام مالیات یاور جیب دولت بودند، امری غیرمنصفانه است و نارضایتی قشر ضعیف را دامن می‌زند؛ بنابراین لزوم اقدامات کارشناسی‌شده در برابر کسانی که با درآمد‌های کلان از پرداخت مالیات طفره می‌روند می‌تواند به تامین این کسری بودجه کمک چشمگیری داشته باشد.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مورد مالیات به‌عنوان جایگزین درآمد نفتی دولت گفت: مبلغ لایحه‌ای که دولت برای بودجه سال ۹۹ ارائه داده، ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است. در این بودجه درآمد مالیاتی دولت مبلغی تقریباً ۲۰۰ هزار میلیارد برآورد شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: در چهار دهه گذشته، بیشترین کسری بودجه بدون در نظر گرفتن کرونا مربوط به سال ۹۹ می‌شود و تقریباً تکیه‌گاه اصلی درآمد دولت، مالیات است.

وی با تاکید بر اهمیت مالیات در بودجه دولت افزود: ما باید در مالیات، انقلابی راه بیاندازیم و کار‌هایی که در چهار دهه گذشته انجام نداده‌ایم را انجام دهیم. باید در معافیت‌های مالیاتی مشاغل، بازنگری داشته باشیم، یعنی باید کشور را نجات دهیم.

جعفرزاده با اشاره به اینکه فرار مالیاتی کشور چیزی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است ادامه داد: پس باید در حوزه مالیات تحولی انجام دهیم. کشور ما مانند تمام کشور‌های دیگر باید به‌سمت گرفتن مالیات برای تامین بودجه حرکت کند، اما این روند باید بتواند با شفاف‌سازی همراه باشد تا مردم با رغبت مالیات بپردازند. در تمام دنیا، مالیات برای برقراری و ایجاد عدالت اجتماعی از مردم گرفته می‌شود نه پول زور.

مالیات برای کاهش اختلاف طبقاتی است

وی یادآور شد: مفهوم مالیات، درآمدی است که دولت به کمک آن می‌تواند فاصله طبقاتی را کاهش و عدالت اجتماعی را در جامعه گسترش دهد. به‌عنوان مثال اگر به‌طور شفاف به پزشکان بگوییم که مالیاتی که از درآمد شما گرفته می‌شود برای سلامت بیماران کشور اختصاص داده می‌شود، حتماً جامعه پزشکان برای این حرکت با کمال میل مالیات خواهند داد و یا اگر به وکلا و حقوق‌دانان توضیح داده شود که مالیاتی که می‌پردازند در جهت آزادی زندانیان قابل بخشش هزینه می‌شود، قطعاً برای دادن مالیات، مقاومت نخواهند کرد.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس در پایان گفت: درخواست من این است، گروه‌ها و نهاد‌هایی که مالیات نمی‌دهند به‌طور داوطلبانه امسال برای بهبود وضع کشور وارد عمل شده و مالیات بپردازند.

منبع: اقتصاد۲۴
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار