سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 20 October 2016
مهران رئوف / حقوقدان
از شعارها و وعده‎های اصلی و تأثیرگذار انتخاباتی حسن روحانی قبل از به دست گرفتن زمام دولت یازدهم حل چالش ۱۲ ساله هسته‎ای ایران و رفع تحریم‎های ظالمانه آن بود و با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور مسلماً برنده کارزار انتخابات کسی می‎بود که با شعارهای زیباتر، دولت مدنظر خود را آراسته کند.

در این میان دولت یازدهم توانست با تدبیر، ضمن عمل به شعار خود و حل این پرونده مهم، گامی اساسی در تحقق آن بردارد و حقوق ملت ایران را با تحقق برجام به تثبیت رساند و روح امید را در جامعه زنده نگه دارد.

اکنون پس از گذشت یک سال از تولد برجام این سؤال مطرح است که آیا آورده این مولود با وعده‎های آن همسانی دارد یا خیر؟ رأی به روحانی رأی به گشایش اقتصادی و گفتمان تعامل با دنیا و خارج کردن ایران از انزوای سیاسی با توان مدیریت گفتمان بین‎المللی در جهت جلوگیری از وضع تحریم‎های ظالمانه به بهانه‎های جدید بود اما شناخت طرف مقابل از مهمترین عوامل به ثمر نشستن آثار برجام است، با نگاهی به رفتارهای غرب و آمریکا در گذشته می‎توان دریافت که طرف مقابل بیش از آنکه قابل اعتماد باشد همیشه مترصد به دست آوردن منافع خویش بوده و کمتر جایی پایبند به روابط دوطرفه و اعتماد بین آن بوده است و همین نکته می‎بایست مدنظر قرار می‎گرفت تا از بزرگنمایی آثار رفع تحریم‎ها و برجام جلوگیری می‎شد.

انتظار مردم، برجسته شدن آثار برجام و تغییر و تحول در معیشت و اقتصاد بر مبنای شعارهای دولت است. دور از انصاف است که گفت برجام هیچ‎گونه تأثیری در اوضاع و احوال اقتصادی کشور نگذاشته است اگرچه برجام هنوز نتوانسته آثار اصلی خود را در اقتصاد ایران نمایان کند، اما به هرحال گشایش‎هایی هم در فضای اقتصادی ایجاد شده که خود نسبت به وضعیت قبلی، شرایط بهتری را رقم می‎زند؛ اما دولت یازدهم هم باید این را در نظر داشته باشد که گشایش اقتصادی در وضعیت کنونی نقطه مهم اعتماد به دولت و رأی در انتخابات ۹۶ است.

شماره 16 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها