سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 23 October 2016
اسدالله قربان‎زاده / خبرنگار
تحولاتی فضاهای مختلف مجازی در چند سال اخیر بر زندگی اغلب افراد جامعه بر کسی پوشیده نیست. دنیایی که مزیت‌ها و معایبی را در پی داشته است. از مزیت‌های جالب این محیط استفاده از سایت‌هایی برای خرید در کمترین زمان ممکن و بهره‌مند شدن از نقطه نظرات کاربران، صرفه‌جویی در زمان خرید و در دسترس بودن آن از طریق فروشگاه‌های مجازی و مهم‌تر از آن در دسترس بودن انواع اطلاعات در حوزه‌های مختلف است.
این موضوع محدود به کالاها نیست، بلکه انواع خدمات با نوآوری‌های خلاقانه و متعدد برای جذب مشتریان را در دل خود جای‌داده است.
در چند ماه اخیر موج دامنه‌دار لغو کنسرت‌های مختلف موسیقی در شهرهای مختلف کشور به بهانه‌های مختلف، ایده برگزاری کنسرت‌های آنلاین را موجب شده است. ایده‌ای برای فرار از لغو کنسرت‌های سالنی!
نبود هزینه اجاره سالن، حذف زمان حضور مخاطبان در سالن، کاهش ترافیک شهری و ترددهای شهری و آلودگی‌های زیست‌محیطی جزو مزیت‌های برگزاری این قبیل اجراها است که در صورت نهادینه شدن می‌توان، سازوکار مشخصی برای آن تعریف کرد. عوامل اجرایی فراغ از بروکراسی‌های طولانی برای صدور مجوز و اطمینان از عدم لغو مجوزها به‌عنوان یکی از دغدغه‌های عوامل اجرا نقطه عطف این قبیل اجراها است که با تداوم اجراها زمینه و بستر مناسبی دنیای مجازی برای اجراهای آنلاین موسیقی موجب شده است.
نبود اسپانسر برای اجراهای زنده همواره به‌عنوان یکی از چالش‌های خوانندگان و سرپرستان گروه‌های موسیقی تلقی می‌شود که سود بردن از این ایده جدید می‌تواند زمینه مناسبی برای حذف زمان برای پیدا کردن حامی مالی، رایزنی‌های طولانی‌مدت و حتی در برخی موارد بدقولی‌های بخش خصوصی باشد.
از سوی دیگر تبلیغات در این قبیل فضاها برای کاهش هزینه‌ها فرصت مناسبی رقم‌زده تا نگاه اقتصادی به موسیقی به‌عنوان یک کالای اقتصادی موردتوجه قرار گیرد. توجه به ذائقه‌های مخاطبان با سنجش بازار موسیقی در سبک‌های مختلف برای جذب مخاطبان در فضای مجازی از دیگر عواملی است که باید برای نهادینه شدن آن عوامل اجرایی توجه کنند.
درواقع در این شکل برگزاری کنسرت‌ها بخشی از هزینه‌های جانبی حذف می‌شود و عوامل اجرا با پیدا کردن فرصت تبلیغات برای معرفی بیشتر گروه نوعی بازاریابی را نیز دنبال می‌کنند تا در صورت استفاده از نقطه نظرات کاربران برنامه‌های آنلاین ادامه داشته باشد.
از دیدگاه علم اقتصاد پدیده‌ای که در جامعه وجه اقتصادی به خود بگیرد به یک نیاز برای بخشی از آن تبدیل می‌شود و باعرضه و تقاضا است که در شرایط مختلف بر اساس کمیت هر یک در محل تقابل این دو عامل قیمت آن کالا یا خدمت تعیین می‌شود.
مخاطبان از هر ذائقه‌ای در این فضا می‌توانند در زمان تعیین‌شده، اجرای زنده خواننده و گروه موسیقی موردعلاقه خود را دنبال کنند و عوامل اجرا را در جریان نوع اجرا و کیفیت کار قرار دهند، موضوعی که در اجراهای زنده چندان به آن توجه نمی‌شود. ماحصل این امر ارتباط دوسویه در جریان فعالیت‌ها خواهد بود.
البته هر دو اجرای سالنی و آنلاین شباهت‌هایی در عرضه و تقاضا دارند و اثرات اقتصادی آن‌ها و فعالیت‌های مرتبط در حوزه تولید، تبلیغات و خدمات زنجیروار موجب شده تا به دلیل حجم بالای کاربران اینترنتی مخاطب برای ارتباط نزدیک راه آسان‌تری را در پیش بگیرد.
تهیه و انتشار آلبوم‌های صوتی و تصویری بازار جدیدی نیز برای این محصول جدید در یک فعالیت هنری- اقتصادی در پی دارد.
با این مزیت‌ها بستر و زمینه مساعدی برای نگاه اقتصادی به موسیقی درراه است تا با ورود بیشتر خوانندگان پرطرفدار کم‌کم فضا برای ترغیب و بالا رفتن انگیزه و ایجاد فضای رقابت سالم گروه‌های مختلف موسیقی بیش از گذشته پررنگ شود.
دنیا مجازی بستر مناسبی برای ارتباط بین فرهنگ‌ها را فراهم کرده تا علاقه‌مندان به هنر موسیقی سایر کشورها در زمان مشخص پای اجراهای آنلاین سایر کشورها بنشینند و در کمترین زمان با برگی از هنر موسیقی سایر ملل آشنا شده و ارتباط تنگاتنگ برقرار کنند. بی‌شک ارتباط نزدیک فرهنگ‌ها با زبان موسیقی سایر کشورها در فضای مجازی دروازه‌ای روشن برای پیوند صلح و دوستی به‌عنوان نفس موسیقی است.

شماره 17 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها