سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - 11 June 2020
متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست


آیت ماندگار- دومین جلسه از دادگاه جنجالی اکبر طبری و همدستانش دیروز و به فاصله ۳ روز از اولین جلسه به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. قاضی بابایی ابتدای این جلسه دادگاه تاکید کرد که دادگاه تنها مرجع رسیدگی و دادرسی کامل درباره اتهام متهمان است و از دیگران خواست تا از هر گونه پیشداوری خودداری کنند.

او همچنین تاکید کرد که «فایل صوتی و تصویری هر یک از متهمان پرونده که در خارج از کشور به سر می‌برند دارای اثر مثبت بوده و امیدواریم او و دیگران به سخن خویش عمل کنند و با حضور در جلسه دادگاه و دفاع از اتهامات، به روشن شدن حقایق به این دادگاه کمک کنند.» اظهاراتی که ظاهرا به ویدیوی بازپرس غلامرضا منصوری اشاره دارد که این متهم شامگاه دوشنبه، یک روز پس از برگزاری جلسه نخست دادگاه، منتشر و در آن مدعی شد که به ‌دلیل بسته شدن مرزها، به کشور بازنگشته و یک روز بعد (سه‌شنبه) با معرفی خود به سفارت ایران و بازگشت به کشور در دادگاه حاضر خواهد شد. البته این ادعای جناب بازپرس متهم، هنوز درست از آب درنیامده و متهم منصوری نه‌تنها روز سه‌شنبه به سفارت ایران در آلمان مراجعه نکرد، بلکه تا زمان نگارش این گزارش هم خبری از مراجعه او به سفارتخانه یا بازگشت به ایران در دست نیست.

نکته قابل‌ تامل دیگر، اظهارات نماینده دادستان درباره این بازپرس متهم بود. رسول قهرمانی در جلسه دوم دادگاه در ارتباط با پیام تصویری متهم منصوری به دادسرا و عنوان کردن عدم حضورش به ‌دلیل بیماری گفت: «او هیچ گواهی پزشکی به دادسرا ارایه نداده و اگر ادعایی دارد، آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشته است.

بنابراین ما فکر کردیم ایشان در ایران است و سر وقت احضارشان می‌کنیم؛ غافل از اینکه ایشان گوشی موبایل‌شان را در ایران روشن گذاشته و خودشان به خارج از کشور رفته‌اند.» هرچه بود فارغ از اینکه غلامرضا منصوری برخلاف آن ادعای ویدیویی، هنوز به کشور بازنگشته، اظهارات نماینده دادستان نیز احتمال عدم بازگشت این بازپرس متهم به کشور را کاهش داده است. در همین حال دیروز سردار هادی شیرزاد، رییس پلیس بین‌الملل ناجا نیز از تلاش برای استرداد متهمان فراری پرونده‌های اقتصادی با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت امور خارجه خبر داد.

طبری تمامی اتهامات را رد کرد
‌جز این ماجرای آقای بازپرس جنجالی، دومین جلسه دادگاه به بیان دفاعیات اکبر طبری و توضیحات نماینده دادستان گذشت. طبری مدعی شد که ۲۰ سال خدمت «صادقانه» به قوه قضاییه داشته و به‌رغم تلاش یک‌ساله نتوانستند کوچک‌ترین بهانه و دستاویزی برای اتهام‌زنی مرتبط با شغل و سمت او ارایه کنند. او از این موارد به عنوان «پرونده‌سازی» و «افترا» یاد کرد و گفت که اکثر این موارد و پرونده‌ها رسیدگی و مختومه شده‌اند و مربوط به 10یا ۱۵ سال پیش است. این متهم هیچ‌ یک از اتهامات را قبول نکرد و گفت که موارد اتهامی اغلب کسانی که به عنوان متهم از آنها نام برده شده، ارتباطی به او ندارد. معاون اجرایی رییس پیشین دستگاه قضا همچنین اتهامات مرتبط با «کلاک» را رد و توضیحات بیشتر در این مورد را به وکیلش واگذار کرد.

متهم ردیف اول این پرونده مدعی شد که با 2 متهم دیگر به نام‌های حسن نجفی، متهم ردیف دوم و فرهاد مشایخ، متهم ردیف سوم مانند ۳ برادر بوده‌اند و رفت‌وآمدهای آنها با یکدیگر نه به‌ دلیل برگزاری جلسه که ناشی از همین ارتباط برادرانه بوده است. او در اظهارات عجیب دیگری گفت که «اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم، این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم، به نام من می‌کنند. این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید، به من ارتباطی ندارد؛ اگر آنها نیز از من بخواهند، من برای آنها انجام می‌دهم.»

نماینده دادستان اما در واکنش به این ادعاهای متهم ردیف اول پرونده، توصیفی جالب از اکبر طبری به دست داد و گفت: «آقای طبری گفت که این افراد دوست داشتند تا به من پول بدهند؛ کاملا درست است آقای طبری «محبوب دل‌های متهمان اقتصادی بودند.» نماینده دادستان همچنین در واکنش به ادعای دیگری طبری مبنی بر اینکه «در یکی از املاک را اصلا باز نکرده»، گفت: «آقای طبری شما ملک‌های زیادی دارید که هنوز در آن را باز نکردید که این ملک‌ها بسیار چشم‌نواز و لوکس هستند و توسط یک فرد سرشناس بانکی به شما داده شده؛ شما چندین ملک در کیش و ولنجک تهران دارید که همگی در حال بررسی است.» رسول قهرمانی در بخش دیگری از جلسه دوم دادگاه رسیدگی به پرونده اکبر طبری و ۲۱ متهم دیگر، در پاسخ به این ادعای متهم ردیف اول که گفته بود «فقط یک دیدار با منصوری، نجفی و مشایخ داشته و منصوری کاره‌ای نبوده»، گفت: «چرا دفتر شما کانون مراجعه این آدم‌ها بوده است؟ شما کارشناسان و مسوولان پرونده را ۴ ساعت پشت در نگه می‌داشتید، اما آقایان منصوری، نیازآذری، نجفی و دیواندری راحت به دفتر شما می‌آمدند.» به‌گفته نماینده دادستان، طبری از منصوری درخواست کرده تا موضوع کلاک را به نفع نجفی پیگیری کند.

نکته جالب دیگر اما درخواست متهم طبری برای احضار شهردار و رییس شورای وقت در جلسه بعدی دادگاه بود. طبری بارها در دفاعیاتش از ارایه توضیحات امتناع و ادامه دفاع را به وکیلش واگذار کرد. او همچنین مدعی شد که وکیلش فرصت پیدا نکرده ۱۶ هزار صفحه پرونده را مطالعه کند. اگرچه رییس دادگاه به این ادعای طبری واکنش نشان داد و گفت وقت رسیدگی به تعویق افتاده تا فرصت مطالعه پرونده برایشان فراهم شود، اما ادامه توضیحات از سوی وکیل طبری و بیان دفاعیات او، با اعلام پایان وقت دادگاه از سوی قاضی بابایی به جلسه بعد موکول شد.

منبع: اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها