سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 27 June 2020
ابوالفضل رجب‌زاده:
رییس صنف خشکشویی و لباسشویی تهران گفت: متاسفانه با گذشت چهار ماه ما هنوز هیچ حرکت حمایتی از طرف دولت شاهد نبودیم و همه حمایت‌ها در حد شعار بوده است. از یک طرف می‌گویند برای وام کم‌بهره ثبت‌نام کنید، از طرفی هنوز هیچ وامی دریافت نشده است. ما هیچ درخواست حمایتی از دولت نداریم به‌جز اینکه نرخ مالیات سال ۹۸ را روشن کند.

آیت ماندگار- اصناف از جمله پیشه‌ورانی هستند که در تمامی بحران‌ها حامی دولت و مردم بوده‌اند. در زمان همه‌گیری ویروس کرونا این گروه با ضرر و زیان‌های مالی زیادی مواجه شدند که در این شرایط اتخاذ سیاست‌های حمایتی دولت می‌توانست مرهمی بر درد اصناف در روزگار کرونایی باشد، اما متاسفانه دولت نه تنها برای حل مشکلات آن‌ها اقدام عملیاتی در خور توجهی انجام نداد، بلکه با فشار برای اخذ مالیات، آن‌ها را تنها گذاشت. مالیات، چک برگشتی، پرداخت حق بیمه، اجاره بها، کاهش درآمد و پرداخت حقوق نیروی انسانی از جمله معضلات پیش‌روی اصناف و کسبه در این تنگنای کرونایی است.

ابوالفضل رجب‌زاده، رییس صنف خشکشویی و لباسشویی تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ درباره تاثیر کرونا در کسب و کار این صنف گفت: صنف ما جز مشاغلی بود که با بحران کرونا بسیار خسارت دید. از قبل از عید تاکنون در این صنف جابجایی شغلی و ضرر‌های مالی بسیاری وجود داشته است. با شیوع کرونا، شب عید امسال عملاً کار وجود نداشت و مغازه‌ها تعطیل شد و همکاران ما نتوانستند سودی از کار خود در پایان سال داشته باشند، زیرا با وجود پاندمی کرونا، مردم تصور می‌کردند که اگر لباس به خشکشویی بدهند امکان آلوده‌شدن البسه به کرونا وجود دارد.

وی افزود: با وجودی که وزارت بهداشت اعلام کرد که کرونا بر روی پارچه فقط بین ٢ تا ۶ ساعت می‌ماند و مواد شستشوی خشکشویی‌ها خود ضدعفونی‌کننده است و لباس‌ها در دمای ٤٠-٥٠ دقیقه می‌چرخد و زمان اتوکردن هم گرما می‌بیند باز هم مردم از مراجعه به خشکشویی‌ها هراس داشتند، در صورتی که حتی اگر این مراحل هم نباشد، لباس تا تحویل به مشتری حداقل ٢٤ ساعت در مغازه می‌ماند پس اگر ویروسی هم وجود داشته باشد از بین می‌رود.

رجب‌زاده تصریح کرد: در ستاد ملی مبارزه با کرونا از اصناف فردی نبود تا از لزوم یا عدم‌لزوم فعالیت صنف خود دفاع کند تا معلوم شود صنف‌هایی که غیرضروری شناخته می‌شوند چرا غیرضروری هستند؟ و آیا تعطیلی‌های بنگاه‌ها کارشناسی‌شده انجام شده است؟ به‌عنوان مثال از تصمیم‌گیران امر باید پرسید وقتی کت و شلوار در منزل قابل شستشو نیست پس کجا باید شسته شود؟

وی یادآور شد: وزارت بهداشت باید با دعوت نماینده از هر صنف نسبت به تمام اصناف اشراف پیدا می‌کرد و سپس درباره فعالیت یا تعطیلی آن تصمیم می‌گرفت. پروتکل صنف ما را با صنف لباس‌فروشی یکسان اعلام کردند و این درست نیست، زیرا شستشوی البسه جنبه بهداشتی هم دارد. در رابطه با فعالیت کارگران این صنف در شرایط کرونایی هم وقتی وزارت بهداشت به اتحادیه‌ها قدرت اجرایی بدهد که هر کارگری که در زمان کار بهداشت را رعایت نکند ما قادر به بستن مغازه باشیم، کارگران مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شوند.

رییس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران در پیش بینی بازار آینده این صنف با توجه به تورم و کرونا افزود: در حالی که اعلام می‌کنند هیچ واحد صنفی حق افزایش قیمت را ندارد از طرف دیگر مواد اولیه و مصرفی شستشو به‌شدت افزایش دارد، حال همکاران ما باید چگونه به فعالیت بنگاه خود ادامه دهند؟ سال گذشته قیمت هر کیلو مواد اتیلن در بشکه ٣٣٠ کیلویی که ٢٢٠ لیتر است ٥ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بوده است، اما الان همان مقدار ٨ میلیون شده است. متاسفانه در این درگیری با کرونا همه چیز گران شده و هزینه‌های ما هر روز بالاتر می‌رود و در نتیجه مشتری کمتر می‌شود، زیرا درآمد‌ها به نسبت افزایش قیمت، کم شده است. هزینه‌ها در اسفندماه برای همه اصناف چند برابر شد و عملاً همکاران صنفی ما ٦٠-٧٠ درصد از جیب هزینه کردند تا کارگران تخصصی‌شان را از دست ندهند و آن‌ها را نگه دارند. در مجموع ما هم مانند بقیه اصناف بسیار ضرر دیده‌ایم.

رجب زاده اظهار داشت: متاسفانه با گذشت چهار ماه ما هنوز هیچ حرکت حمایتی از طرف دولت شاهد نبودیم و همه حمایت‌ها در حد شعار بوده است. از یک طرف می‌گویند برای وام کم‌بهره ثبت‌نام کنید، از طرفی هنوز هیچ وامی دریافت نشده است. ما هیچ درخواست حمایتی از دولت نداریم به‌جز اینکه نرخ مالیات سال ۹۸ را روشن کند، زیرا علاوه بر اینکه سازمان مالیات هنوز نرخ مالیات سال گذشته را مشخص نکرده به کسانی هم که مالیات پرداخته‌اند به بهانه ویروس کرونا، برگه قطعی را نداده‌اند در صورتی که چهار ماه است کشور درگیر بحران کرونا است.

وی در پایان با اشاره به شعار دولت مبنی بر تنفس پرداخت بیمه کارگران خاطرنشان کرد: دولت در رابطه با بیمه کارگران اعلام کرد که ۲۰ درصد حق کارفرما بخشیده می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و دوباره اعلام کرد کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارگران تا پایان سال ۹۹ مهلت دارند، اما دوباره برای آن زمان تعیین کرد. این تناقض‌گویی‌ها برای ما فایده‌ای ندارد.

منبع: اقتصاد24

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها