سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 27 June 2020
جشنواره بین‌المللی فیلم «تایپه» طلسم برگزاری حضوری جشنواره‌های سینمایی جهان در دوره پساکرونا را شکست.

آیت ماندگار- در شرایطی که بسیاری از جشنواره‌های سینمایی بزرگ و معتبر جهان از جمله جشنواره فیلم کن، لوکارنو، برلین، توکیو، ساندنس، تورنتو و کارلوی‌واری به دلیل شیوع کرونا لغو شده و یا به پلتفرم مجازی منتقل شدند، بیست‌و دومین دوره جشنواره فیلم تایپه از روز پنجشنبه در یک رویداد حضوری آغاز به کار کرد.  

 این جشنواره در نبود میهمانان خارجی از ۲۵ ژوئن تا ۱۱ ژوئیه (۲۱-۵ تیر) در تایپه تایوان برگزار می‌شود.

جشنواره تایپه بر جشنواره فیلم‌های مستند مارسی فرانسه که قرار است از ۲۲ تا ۲۶ ژوئیه (۵-۱مرداد) در حضور تماشاچیان برگزار شود، مقدم است بنابراین می‌توان آن را اولین جشنواره سینمایی در دوره پساکرونا دانست که به صورت حضوری برگزار می‌شود.استفانی سو (Stephanie Su) دستیار ارشد مدیریت برنامه جشنواره تایپه می‌گوید برنامه‌ریزی برای برگزاری یک جشنواره در شرایط شیوع کرونا با ناشناخته‌ها و عقب‌گردهای بسیار همراه بود:

چندماه قبل حتی مطمئن نبودیم که امسال بتوان یک رویداد حضوری داشته باشیم. همزمان نقشه‌ها و برنامه‌های جایگزین متعددی در سر داشتیم.  

تصمیم برای برگزاری نوعی رویداد حضوری در اواسط ماه مه گرفته شد. سینماها در تایوان هیچگاه به طور رسمی تعطیل نشدند اما قوانین درباره اقدامات پیشگیرانه دائم تغییر می‌کرد. در تاریخ هفتم ژوئن (۱۸ خرداد ۹۹) مقامات تایوان در نهایت اعلام کردند دیگر نیازی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن‌های نمایش فیلم نیست و سینماداران می‌توانند به اندازه کل ظرفیت سالن بلیت بفروشند. این روزها در تایوان روال زندگی تا حد زیادی به حالت عادی برگشته است.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم تایپه در یک نگاه

در این دوره از جشنواره فیلم تایپه ۱۴۲ فیلم از جمله ۱۱ اثر در سبک واقعیت مجازی در سه سالن و روی ۶ پرده نمایش داده خواهد شد. رقابت در این جشنواره در 2 دسته اصلی جای می‌گیرد: جوایز فیلم تایپه که بر تولیدات داخلی تمرکز دارد و بخش استعدادهای نوظهور که در بخش بین‌الملل برگزار می‌شود.

بیست‌ودومین دوره جشنواره فیلم تایپه به جای یک هفته در 2 هفته برگزار می‌شود. تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبل کاهش پیدا کرده و در عوض به تعداد دفعات نمایش هر کدام افزوده شده است.

نگرانی‌های اولیه درباره استقبال سرد مردم از این رویداد با حضور بالاتر از حد انتظار افراد برای خرید بلیت از بین رفت. در دوره‌های گذشته به طور متوسط ۴۳ هزار بیننده در این جشنواره شرکت می‌کردند اما متولیان جشنواره پیش‌بینی می‌کنند این آمار امسال به حدود ۵۰ هزار نفر برسد. در روز اول بلیت‌فروشی، تمام بلیت‌های ۱۹ فیلم به فروش رسیدند، اتفاقی که در دوره قبل تنها برای چهار فیلم افتاد.

جشنواره فیلم تایپه معمولا با حضور ۵۰ تا ۱۰۰ میهمان خارجی برگزار می‌شود اما جشنواره امسال با توجه به بسته بودن مرزهای تایوان برای جلوگیری از شیوع کرونا، بدون حضور این دست از میهمانان برگزار می‌شود. برای جبران این خلا، متولیان فستیوال ویدئوهای پرسش و پاسخی را با اکثر کارگردانان بین‌المللی غایب تهیه کرده‌اند که پس از نمایش فیلم‌های آنان پخش خواهد شد.   
منبع: ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها