سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - 25 July 2020
نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان باید با طرح و ابزار به جنگ مشکلات بروند و به فکر تامین منابع قابل احصا برای دولت باشند.

 
آیت ماندگار-«مسعود رضایی» با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم از زمان ‌آغاز فعالیت این دوره اظهار داشت: این دوره از مجلس شورای اسلامی در نوع خود استثنایی است. هرچند جریان حاکم بر مجلس از بدو شروع تبلیغات انتخاباتی خود،  استراتژی‌ای  انتخاب کردند که قابل انتظار بود.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه تا این لحظه نشانه‌ای از برنامه و جامعیت در عمل نمایندگان مجلس یازدهم دیده نشده، گفت: نمایندگان مجلس  هنگام بحث  از اقتصاد،  از بی‌کفایتی مجلس دهم سخن به میان می‌آورند و می گویند دولت روحانی اقتصاد را به این روز رسانده است. ولی شاهد هستیم از روزی که این مجلس مستقر شده است، تورم سیر صعودی‌تری به خود گرفته است.

وی یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد که یا مجلس نقش آنچنانی ندارد یا اینکه ایرادات بنیادی و ساختاری در اقتصاد وجود دارد که نه آنچنان ارتباطی با دولت دارد و نه هیچ مجلسی می‌تواند اثرگذاری مشخص و اساسی داشته باشد.

نماینده پیشین مجلس افزود: نمایندگان مجلس یازدهم یا از معادلات حاکم بر ساختارها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور اطلاع کافی ندارند یا با علم به این مهم اظهاراتی را مطرح می کنند. چون بیشتر شاهد نوعی شعارزدگی از ناحیه آنها هستیم این برداشت صورت می‌گیرد که شاید برای راضی کردن بدنه خود اینگونه عمل می‌کنند.

پشتیبان حرف حساب حتی از جناح رقیب هستیم

وی افزود: البته همه ما در کنار کسانی هستیم که حرفی برای گفتن داشته باشند حتی اگر از جناح رقیب باشند، نه فرد یا افرادی  که با نیات غیرحرفه‌ای صرفا دولت و مجلس قبل را  مورد هجمه قرار داده و تخطئه می‌کنند. اینکه بر روی قیمت مرغ، خودرو، نان یا هر کالای دیگری دست بگذارند ولی دلایل و عوامل آن را ریشه‌یابی نکنند، هیچ چیز را عوض نخواهد کرد.

رضایی ریشه‌یابی علل و عوامل شرایط اقتصادی کشور را مقدم بر هر کاری دانست و اظهار کرد: نمایندگان باید شفاف به مردم بگویند مشکلات ما ریشه در چه عواملی دارد، چه بسا مردم وقتی این دلایل کارشناسی شده و علمی را متوجه شدند، تحملشان را بیشتر کرده و از مجلس و دولت حمایت کرده و کمک حال نظام شوند.

در فکر تامین منابع قابل احصا برای دولت باشیم

نماینده پیشین مجلس ادامه داد: نمایندگان  بایدبه فکر منابع اقتصادی برای کشور باشند. عمده‌ترین منبع بودجه کشور از ناحیه فروش نفت تامین می‌شود که در حال حاضر نزدیک به صفر شده است و این واقعیت را باید پذیرفت. از طرفی اگر دولت دریافت مالیات را از تولید و مردم افزایش دهد معضل نارضایتی اجتماعی به وجود می‌آید و از نمایندگان انتظار می‌رود این حقایق را در نظر بگیرند.

وی اظهار کرد: نمایندگان باید برای جایگزینی منبعی به جای نفت و شرایطی که بر مالیات و عوارض حاکم است، اقدام کرده و منابع روشن و قابل احصا برای بودجه به دولت معرفی کنند. یعنی ابزار قانونی بدهند و به همان اندازه از دولت کار بخواهند و انتظار داشته باشند.

رضایی عنوان کرد: بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی، تاریخی و ساختاری است که باید همه ما اراده کنیم و تعریف علمی و کارشناسانه جدیدی در اقتصاد به دست آوریم. 

 منبع: ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها