سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - 25 July 2020
نماینده چابهار در مجلس : سال‌های قبل فقط شرکت‌های چینی صید ترال را انجام می‌دادند، اما الان با توجه به تحریم‌ها، چینی‌ها به نوعی شرکت‌های مشترکی را ایجاد کردند تا به صید ترال ادامه دهند.

آیت ماندگار- تور ترال یکی از روش‌های صیادی است که با وجود داشتن مضرات و اثرات زیست‌شناختی، فیزیکی و زیست‌محیطی آثار مخرب و جبران‌ناپذیری در از بین رفتن ذخایر آبی دارد. حذف ماهیان درشت از جمعیت ذخایر و آثار متعدد دیگر روی جمعیت ماهیان نشان‌دهنده آسیب جدی به محیط‌زیست دریایی این نوع صید است.

پس از آنکه صید ترال توسط شناور‌های چینی، به‌وسیله نیروی دریایی سپاه متوقف شد، سودجویان داخلی با همکاری صیادان چینی شروع به شخم‌زنی کف آب‌های ایران کردند، اگرچه برخی معتقدند این نوع صید برای گونه‌های خاص ماهی (فانوس ماهی) که در عمق ۲۰۰ متر به پایین زندگی می‌کنند توسط نهاد‌های بین‌المللی توصیه می‌شود، اما افزایش صیادان غیرمجاز ترال یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش صید و در نتیجه درآمد ماهیگیران محلی است. این در حالی است که سال گذشته دکتر نبی‌الله خون‌میرزایی، رییس سازمان شیلات گفته بود تمام کسانی که از سال ۹۲ به بعد تقاضای صید فانوس ماهیان را ارائه کردند، ایرانی بودند که در قالب شخصیت حقیقی یا حقوقی تقسیم می‌شدند، اما ما، چون توانایی ساخت کشتی‌هایی که بتوانند در عمق ۲۰۰ متر به پایین صید کنند را نداشتیم طبیعتاً از کشتی‌های خارجی استفاده کردیم.

در همین زمینه معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس درباره فعالیت کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های ایران گفت: صید ترال یا کف‌روبی ساحل، مدلی از صید است که در اکثر کشور‌های دنیا منسوخ شده است، اما متاسفانه تقریباً بیش از دو دهه است که شیلات ایران این مجوز را به افراد خاص می‌دهد و آن‌ها علاوه بر اینکه کف‌روبی ساحل را با روش خاص این صید انجام می‌دهند ذخایر آبزیان ما را هم به‌شدت دچار مخاطره کرده و زیستگاه‌های طبیعی ماهی‌ها را با آثار و تبعات جبران‌ناپذیری مواجه می‌کنند. چندی پیش این کشتی‌ها حضور پررنگی در سواحل حوزه جاسک و سیری داشتند که با حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه با آن‌ها مقابله جدی شد و بخشی از آن‌ها به حوزه ساحلی چابهار و کنارک فرستاده شدند.



وی افزود: سال‌های قبل فقط شرکت‌های چینی صید ترال را انجام می‌دادند، اما الان با توجه به تحریم‌ها، چینی‌ها به نوعی شرکت‌های مشترکی را ایجاد کردند تا به صید ترال ادامه دهند. اسناد تاسیس این شرکت‌ها موجود است و قابلیت ارائه به مراجع قضایی برای پیگیری را دارد. این شرکت‌ها با سهام ۵۱ درصد شرکت‌های ایرانی که نمی‌دانم اصطلاح ژن خوب برایشان به‌کار ببریم یا نه و با ۴۹ درصد سهامداران چینی فعالیت می‌کنند. براساس برخی از دستورالعمل‌ها این‌ها نباید وارد ۱۲ مایلی سواحل آب‌های ایران شوند، اما شیلات به‌راحتی این مسافت را هشت مایلی اعلام می‌کند. عملاً این‌ها وارد سواحل ما می‌شوند، زیرا سیستم‌های محافظتی که شیلات در نظر گرفته و جی پی اس‌ها (سامانه پایش الکترونیک) را شب‌ها خاموش می‌کنند و وارد آب‌های ما می‌شوند. بعضاً شیلات می‌گوید ما ناظر مقیم داریم، اما حقوق این ناظران مقیم را همان شناور می‌پردازد به همین دلیل شائبه صید غیرمجاز پیش می‌آید.

سعیدی با اشاره به اینکه ما معتقدیم اساس این کار به‌شدت آسیب‌زا است و مضرات آن بیشتر از فواید آن است ادامه داد: برای ما جای سوال است که چرا شیلات به بهانه حفظ ذخایر آبزیان به صیاد‌های جامعه صیادی خودی اجازه و مجوز صید نمی‌دهد، زیرا این‌ها با سوخت آزاد با سختی و به‌صورت غیرقانونی صید را انجام می‌دهند تا درآمدی داشته باشند و نان زن و بچه خود را تامین کنند، اما از طرفی به برخی افراد خاص که هنوز هیچ شفافیتی در آن وجود ندارد و لیستی هم ارائه نداده‌اند که این افراد چه کسانی هستند به آن‌ها مجوز صید ترال می‌دهد و آن‌ها با سوخت یارانه‌ای ذخایر آبزیان ما را دچار چالش‌های جدی می‌کنند.

نماینده مردم چابهار در پایان تصریح کرد: اخیراً با دستوری که رئیس دستگاه قضایی داده‌ است قوه قضاییه به این موضوع ورود جدی داشته است. اگرچه پاسداران سپاه این شناور‌ها را توقیف کردند، اما، چون قوانین بازدارنده محکم نیستند بعد از مدتی می‌بینیم که این‌ها را رها کرده و آن‌ها مجدداً با شدت بیشتری به غارت ذخایر آبزیان ما می‌پردازند و به همان نسبت که سفره صیادان ما کوچک‌تر می‌شود میزان برداشت غیرقانونی برخی افراد خاص از ذخایر‌های آبزیان کشور هم بیشتر می‌شود. ما امیدواریم با رویکردی که خود آقای دکتر خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی دارند که مخالف این نوع صید هستند و با توجه به ورود جدی قوه قضاییه به این موضوع، دامنه‌های آن بیش از پیش روشن شود تا بدانیم این افراد چه کسانی هستند تا کاملاً جلوی این صید‌ها گرفته شود و صیاد ما نفس راحتی بکشد.

منبع: اقتصاد 24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار