سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - 21 August 2020
محمدحسن آصفری:
آصفری گفت: ما روستا‌های محروم زیادی داریم که چشم انتظار کمک بنیاد مستضعفان هستند که این حمایت آن‌طور که شایسته است رخ نداده و اگر هم اتفاق افتاده ما خبر نداریم. پس ضرورت دارد مدیران بنیاد مستضعفان به مردم و یا لااقل به ما که نمایندگان مردم هستیم گزارش دهند تا ذهن‌ها روشن شود.


آیت ماندگار- محمد آیتی: پرویز فتاح، روز شنبه (۱۸ مرداد) به مناسبت یک‌ساله شدن حضورش در بنیاد مستضعفان، مهمان برنامه «نگاه یک» شد. او در بخشی از صحبت‌هایش درباره تکلیف املاک بنیاد مستضعفان سخن گفت که به‌شدت در شبکه‌های اجتماعی انعکاس پیدا کرد و با پاسخ‌هایی هم از سوی برخی نهاد‌ها و مسئولان همراه شد.

اینکه مدیریت دارایی‌های بنیاد مستضعفان به چه صورتی است و آیا همه این بنگاه‌داری‌ها در جهت حمایت از قشر مستضعف هزینه می‌شود؟ و آیا رقابت بنیاد مستضعفان با بخش خصوصی یک رقابت برابر است یا خیر؟ جزو علامت سوالاتی است که عموم مردم و به خصوص قشر ضعیف جامعه می‌خواهند پاسخ‌های آن را شفاف بدانند.

در همین رابطه، محمدحسن آصفری نماینده اراک گفت: مردم توقع دارند بدانند که مجموعه‌ای که به‌نام بنیاد مستضعفان نام‌گذاری شده است با درآمد‌های خوب و املاک زیادی که در دست دارد چطور و چگونه در حال خدمت‌رسانی است؛ اینکه ما نمایندگان به‌دنبال طرح شفافیت هستیم، فقط متوجه رای خودمان در مجلس نیست، بلکه معتقدیم شفاف‌سازی در همه دستگاه‌ها باید به واقعیت تبدیل شود.

نایب‌رییس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس افزود: بنیاد مستضعفان در استان مرکزی بیمارستانی به‌نام «قدس» دارد که این ملک در زمان طاغوت ثبت شده است و یکی از اهداف خیرین آن، سرویس‌دهی به اقشار ضعیف جامعه بوده است، اما در واقع می‌بینیم که این بیمارستان پنج درصد خدمات هم به محرومین نمی‌دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: ما روستا‌های محروم زیادی داریم که چشم انتظار کمک بنیاد مستضعفان هستند که این حمایت آن‌طور که شایسته است رخ نداده و اگر هم اتفاق افتاده ما خبر نداریم. پس ضرورت دارد مدیران بنیاد مستضعفان به مردم و یا لااقل به ما که نمایندگان مردم هستیم گزارش دهند تا ذهن‌ها روشن شود.

آصفری اظهار داشت: آقای فتاح در برنامه تلویزیونی اسامی افرادی با سلایق سیاسی مختلف را نام برد که اموالی از بنیاد را به ناحق در دست گرفتند. بنده از ایشان سوال می‌کنم شما برای بازپس‌گیری این اموال چه کار‌هایی انجام دادید؟ و اگر کاری شده است صریح و روشن به مردم بگویید.

این نماینده اراک در پاسخ به اینکه گفته می‌شود رقابت بنگاه‌های اقتصادی بنیاد مستضعفان با بخش خصوصی، رقابتی برابر نیست، گفت: همه مردم باید به اطلاعات دسترسی داشته باشند و هیچ نهاد، بنیاد، سازمان و دستگاه دولتی نباید از رانت اطلاعاتی بیشتر برای فعالیت اقتصادی خود برخوردار باشد. همین که برای بخش خاصی انحصاری قائل شود، یعنی کمک به فساد شده است. وقتی شعار حمایت از بخش خصوصی را می‌دهیم، یعنی باید در عمل هم به این شعار پایبند باشیم. راه نجات اقتصاد ایران، ایجاد فضای رقابتی برابر برای همگان است که اگر غیر از این باشد به بیراه رفته‌ایم.

مجلس حق نظارت و تحقیق و تفحص از بنیاد مستضعفان را دارد

در همین خصوص، محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان گفت: در اینکه باید سود و منافع حاصل از کار‌های اقتصادی که بنیاد مستضعفان انجام می‌دهد به نفع قشر مستضعف جامعه هزینه شود، شکی نیست، چون اساساً رسالت چنین نهادی همین است.

وی افزود: حقیقتاً از روزی که بنیاد مستضعفان تاسیس شده تاکنون کار‌های بزرگی صورت گرفته است که نمونه‌های آن روشن است. به‌طور مثال، از روزی که ویروس کرونا به کشور وارد شد تا امروز که شش ماه گذشته است، این بنیاد تحرکات خوبی در جهت حمایت از کشور آسیب‌دیده جامعه داشته است. یا مثلاً در شهری مثل قلعه‌گنج که در استان کرمان است و جزو محروم‌ترین مناطق کشور هم محسوب می‌شود، بنیاد مستضعفان کار‌های بزرگی را در راستای آبادانی و اشتغال‌زایی آن منطقه انجام داده است. ساخت واحد مسکونی برای مردم کم‌درآمد در اقصی نقاط ایران از دیگر فعالیت‌های این بنیاد در تمام این سال‌ها بوده است، اما اینکه شاید در این دهه‌ها سوءمدیریتی هم صورت گرفته باشد، موضوع دیگری است که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، اما نباید رسالت چنین نهاد ارزشی را زیر سوال برد.

زاهدی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس حق تحقیق و تفحص و نظارت بر این بنیاد را دارد یا خیر؟ درست است که رییس این بنیاد توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شود، اما مجلس حق نظارت و تحقیق و تفحص از این بنیاد را دارد، همانطور که این حق در خصوص سازمان‌هایی مثل صدا و سیما محفوظ است. اینکه شائبه‌ای در چنین سازمان‌ها و بنیاد‌هایی باشد و مجلس نظارت و تحقیق و تفحص نکرده باشد، متوجه ضعف مجلس‌ها است و نماینده‌ها باید پاسخگوی چنین رویکردی باشند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: مدیران بنیاد مستضعفان باید به‌گونه‌ای صحبت و رفتار کنند که شائبه سیاسی‌کاری در جامعه به‌وجود نیاید. ما در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید بفرما، بنشین و بتمرگ یک معنا دارد، اما بیان آن فرق می‌کند و باعث تاثیرگذاری‌های مثبت و منفی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان باید کار اقتصادی بکند و سود حاصل از آن را در راه رسالت بزرگ و ارزشی که به عهده دارد، خرج کند. من به‌عنوان فردی که سال‌هاست در مجلسم باید بگویم کار‌های خوب و شایسته‌ای توسط این بنیاد صورت گرفته و در حوزه انتخابیه بنده این تلاش و پیشرفت‌ها محسوس است.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار