سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 23 May 2017
داریوش ورناصری / مدیرکل توسعه و نوسازی مدارس استان تهران
مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینکه در دولت دهم تنها به ساخت مسکن توجه شد اظهار داشت: مسکن مهر با مشکل زیر ساخت آموزشی رو به رو است و چون در دولت قبل مدرسه سازی جدی گرفته نشد در این دولت علی رغم تمام توجهاتی که به این مساله شده، بازهم کمبود 80 درصدی مدرسه در این مناطق وجود دارد.
دولت دهم که عرصه مدیریت را ترک کرد، مشکلات متعددی گریبان نظام آموزشی کشور را گرفت. آموزش و پرورش شاید بیشترین آسیب را از این نوع مدیریت دید. از جذب نیروهای غیر تخصصی در بدنه آموزش و پرورش بدون برگزاری آزمون گرفته تا اجرای نظام 6.3.3 و تغییر کتب درسی. هر یک از این کارها به تنهایی می توانست کمر نظام آموزشی کشور را خم کند. عدم توجه به نوسازی مدارس و در کنار آن تلاش برای الکترونیک کردن کلاسها، پارادوکسهایی بود که در سیستم مدیریتی آن دوره قابل مشاهده بود.
یکی از محورهای بحران زا برای نظام آموزشی در آن دوره، مساله نبود زیر ساخت تحصیلی در مسکن مهر بود. مسکن مهر اگر چه قرار بود به یاری طبقه ضعیف بیاید و آنها را خانه دار کند اما به دلیل نبود زیر ساخت مشکلات متعدد دیگری را پیش پای آنها قرار داد. زمانی که اولین پروژه های مسکن مهر در حال تحویل به مشتریان بود، هیچ کس مسئولیت ساخت مدرسه در آنها را نپذیرفت. آموزش و پرورش طبق قاعده توان مالی ساخت را نداشت و انبوه ساز معتقد بود که این مسائل مربوط به زیر ساخت است و در تعهد آنها نیست. وزارت راه و شهرسازی نیز معتقد بود که ساخت چنین مکانهایی بر عهده وزارت مربوطه است. همین امر سبب شد تا شهرک های مسکونی فاقد زیر ساخت مطلوب بهداشتی و تحصیلی باشند.
داریوش ورناصری، مدیر کل توسعه و نوسازی مدارس استان تهران در این خصوص به خبرنگار آیت ماندگار گفت: دولت دهم فعالیت های زیادی در خصوص احداث مسکن مهر انجام داده اما به اندازه مسکن های ساخته شده و جمعیت تحت پوشش آنها، فضای آموزشی در نظر گرفته نشده است.
وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در حد توان خود تاکنون فعالیت های زیادی در خصوص احداث مدارس مسکن مهر انجام داده است، ادامه داد: دولت یازدهم به جدیت تامین زیرساخت و فضای آموزشی مدارس مسکن مهر را دنبال کرده اما به دلیل انبوه بودن حجم ساخت مسکن و بالا بودن جمعیت تحت پوشش آنها، تامین منابع لازم برای ساخت این میزان مدرسه بسیار دشوار است با این  حال توسعه ساخت مدرسه در شهرهای جدید سبب شده تا این مساله از حالت بحرانی خارج شود.
ورناصری گفت: برای احداث فضاهای آموزشی در سایت مسکن مهر نیازمند اعتبارات زیادی هستیم، در سایت مسکن مهر 350 واحد آموزشی باید ساخته می شود که تاکنون 50 واحد آموزشی آن به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شده و اغلب آن در این دولت بوده است. برای تکمیل واحدهای آموزشی سایت مسکن مهر حداقل برای هر یک از 350 واحد نیازمند اعتبار بالایی هستیم که با وجود یک سال تکمیل نخواهد شد. دولت یازدهم در پروسه زمانی طی شده توانسته توجه ویژه ای به مدارس مسکن مهر داشته باشد اما همچنان نیازمند این توجه ویژه هستیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: خوشبختانه خیرین مدرسه ساز نیز مدارس خوبی در پروژه های مسکن مهر استان تهران ساخته اند اما این مدارس جوابگوی جمعیت بالای دانش آموزان نیست. با توجه به رشد بسیار بالای جمعیت در سایت های مسکن مهر تعداد دانش آموزان بسیار بالاست و این فضاهای آموزشی جوابگوی این تعداد دانش آموز نیست. دولت یازدهم با توجه بیشتر و با تامین اعتبارات مناسب و با مشارکت خیرین مدرسه ساز باید پروژه های نیمه تمام آموزشی در  سایت های مسکن مهر را به بهره برداری برساند. بیشترین تراکم دانش آموزان در شهرک های پرند و پردیس است که تعداد دانش آموزان در این شهرک ها بسیار بالاتر از فضاهای آموزشی است.

شماره 28 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها