سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - 24 September 2020
از ابتدای سال جاری همزمان با مصوبات کمیته خودرو که در راستای کاهش التهابات بازار ابلاغ می‌شد بازار به‌طور مقطعی روند کاهشی به خود می‌گرفت حال آنکه این بار بازار در مقابل این مصوبات هم از خود مقاومت نشان داد.


آیت ماندگار- تب افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو هنوز فروکش نکرده، این در شرایطی است که طی هفته جاری برخی محصولات موجود در بازار به‌خصوص پرتیراژها، قله‌های جدیدی را فتح کرده‌اند.

در شرایطی بازار خودرو همچنان ملتهب است به نظر می‌رسید آخرین مصوبات کمیته خودرو بتواند همانند پاشویه، تب بازار خودرو را اندکی کاهش دهد، اما این اتفاق نیفتاد. از ابتدای سال جاری همزمان با مصوبات کمیته خودرو که در راستای کاهش التهابات بازار ابلاغ می‌شد بازار به‌طور مقطعی روند کاهشی به خود می‌گرفت حال آنکه این بار بازار در مقابل این مصوبات هم از خود مقاومت نشان داد. بر اساس آخرین مصوبات کمیته خودرو دو خودروساز بزرگ کشور موظف شدند تا پایان سال جاری هر دو هفته یک‌بار فروش فوق‌العاده برگزار کنند. از مسیر این فروش فوق‌العاده‌ها هر ماه حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو به متقاضیان عرضه می‌شود.
 
سهم ایران خودرویی‌ها حدود ۱۸ هزار دستگاه و سهم خودروسازی سایپا ۷ هزار دستگاه خواهد بود. همچنین کمیته خودرو مصوب کرد شرط داشتن پلاک فعال در خانواده حذف شود و تنها شخص متقاضی شرکت در قرعه‌کشی نباید پلاک فعال داشته باشد. در کنار تسهیل در روند ثبت‌نام متقاضیان با حذف شرط پلاک فعال در خانواده، اما اعضای کمیته خودرو متقاضیان را مکلف کردند تا از فروش‌های فوق‌العاده بعدی ۱۰ درصد از قیمت اعلامی برای خودروی منتخب خود را به یک حساب واسط که در اطلاعیه فروش خودروسازان اعلام می‌شود، واریز کنند. این پول تا زمان مشخص شدن نتیجه قرعه‌کشی در حساب واسط یاد شده بلوکه می‌شود و چنانچه نام متقاضی در میان منتخبان قرعه‌کشی نبود، متقاضی می‌تواند آن را برداشت کند.

پیش‌تر مصوبات کمیته خودرو و همچنین مشخص شدن برنامه فروش‌های فوق‌العاده (فروش‌های فوری سابق) روی قیمت‌های بازار اثر گذار بود و به‌صورت مقطعی منجر به کاهش یا ثبات قیمت‌ها می‌شد. بی‌اثر شدن مصوبات کمیته خودرو روی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که سه آیتم نرخ ارز، وضعیت عرضه خودرو به بازار توسط شرکت‌های خودروساز و تورم انتظاری بیشترین تاثیرگذاری را روی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.

در این زمینه یک فعال بازار می‌گوید که التهابات بازار ارز به‌صورت لحظه‌ای به بازار خودرو سرایت می‌کند. او تاکید می‌کند تا زمانی که وضعیت بازار ارز نوسانی باشد قیمت خودرو نیز آرام نمی‌گیرد و به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. این فعال بازارخودرو به عرضه قطره چکانی توسط خودروسازان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید این وضعیت عرضه در کنار نرخ ارز التهابات بازار را تشدید می‌کند.

حال سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم این هفته قیمت‌ها چه میزان رشد را تجربه کردند. پراید ۱۳۱ به عنوان خودروی کف بازار در حال حاضر با قیمت ۱۰۲ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. ورود پراید ۱۳۱ به کانال ۱۰۰ میلیون تومانی به آن معناست که کف قیمت خودرو ۹ رقمی شد. دیگر عضو خانواده پراید یعنی پراید ۱۱۱ نیز این هفته با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان در بازار در دسترس خریداران قرار داشت. تیبا صندوقدار که با حذف خانواده پراید کف قیمت را در بازار را به خود اختصاص می‌دهد از سوی فروشندگان با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان به بازار عرضه شد. دیگر عضو خانواده تیبا یعنی تیبا ۲ نیز این هفته با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان در بازار حضور داشت. ساینا نیز که به‌طور معمول قیمتی نزدیک به تیبا ۲ دارد با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان در بازار این هفته خرید و فروش شد. نگاهی هم به قیمت خانواده پژو ۲۰۶ در بازار بیندازیم. ۲۰۶ تیپ دو با عبور از قیمت ۲۰۰ میلیون تومان این روز‌ها با قیمت ۲۰۳ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. تیپ ۵ این خودرو و همچنین ۲۰۶ صندوقدار نیز به ترتیب با قیمت‌های ۲۴۹ میلیون و ۲۴۸ میلیون تومان در بازار حضور دارند.

منبع: خبرآنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها