سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - 16 June 2017
حسین راغفر
یک میلیون و ۲۰۰هزارنفر جویای کار درحالی به جمعیت نیروهای جویای کار افزوده شده است که کشور در فاصله سالهای ۸۴ تا ۹۲ شاهد آن بود که شغل خالص ایجادشده صفر بوده است. به عبارت دیگر جمعیت یک و میلیون ۲۰۰هزارنفری جویای کار نشان از آن دارد که امید برای یافتن شغل بیشتر شده است.

براساس این گزارش؛ جمعیت جویندگان کار در حالی یک میلیون و ۲۰۰هزارنفر عنوان شده و از افزایش آن خبر داده میشود که  دکتر حسین راغفر اقتصاددان معتقد است   قطعا مسئله ناامیدی در کسب شغل بر میزان نرخ مشارکت اثر میگذارد  و اگر امیدی به کسب شغل نباشد جوینده کار هم کمتر میشود.

به گزارش …  آمارهای اقتصادی کشور نشان میدهد در بازه زمانی سالهای  74تا84بیشترین شغل در کشور ایجاد شد. اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم دراینباره توضیح داده است: در بازه زمانی 84 تا 92 میزان شغل خالص ایجاد شده در کشور صفر بوده زیرا در مقابل اشتغالی که ایجاد شده، افرادی نیز بیکار شده اند و این موضوع میزان اشتغال در این سال ها را صفر کرده است.

دکتر حسین راغفر، اقتصاددان درپاسخ به این پرسش که اگر امیدی به یافتن شغل نباشد تعداد جویندگان کار هم زیاد نخواهد بود توضیح داد: «میزان نرخ مشارکت یعنی کسانی که اعلام میکنند میخواهیم کار داشته باشیم در بازار کار که شامل شاغلانِ جویای شغل هم میشود. این شاخص بستگی به این دارد چه تعداد از بیکاران امید دارند صاحب شغل شوند. متاسفانه بازار کار در ایران طی ده دوازده سال گذشته عملا ناامید کننده بوده و هر روز ظرفیتهای اشتغالزایی در آن کمتر و کمتر شده است. دولت هم رسما اعلام کرده بیکاری افزایش پیدا کرده است.»

این درحالی است که براساس آمارهای رسمی ایران در سالهایی که محمود احمدینژاد رئیس دولت نهم و دهم بود ۵۷۹میلیارددلار و بسیار بیشتر از مجموع درآمدهای دولت سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید درآمد حاصل از فروش نفت داشت.

در چنین شرایطی شغل موثری نیز ایجاد نشد که به تناسب بیکار شدن افراد ، بیکاران دیگری شاغل شوند.

دکتر راغفر، درتوضیح شرایط بیکاری در دولت یازدهم  تأکید کرد:  مسئله بیکاری درکشور در دولت یازدهم، قطعا بدتر نشده است.

این اقتصاددان متخصص در حوزه رفاه و توسعه با اشاره به چشمانداز مثبت برای بهبود شرایط اقتصادی توسط دولت یازدهم افزود: در دولت کنونی هنوز این امیدواری وجود دارد که ظرفیتهای جدیدی در اقتصاد کشور خلق شود.

حسین راغفر همچنین تأکید کرد: روند دولت گذشته روند کاملا تخریبی بود و بنابراین حتی این امید وجود نداشت، در دولت کنونی این امیدواری وجود دارد خصوصا با تاکیداتی که در مورد سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی وجود دارد توجه مسئولان و تغییر سیاستها به سمت اینکه اشتغال بیشتری ایجاد شود. به نظر میرسد این مسئله میتواند موثر باشد.  

این در حالی که است که اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم نیز تأکید کرده است : هدف گذاری ایجاد شده در کشور برای ایجاد یک میلیون شغل در سال جاری سبب شد تا موضوع اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی سه موضوع مهم در کشور شود که در سال 95 مورد توجه بوده و با توجه به نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، باید برنامه جدیدی برای آن تدوین و اجرایی شود.

شماره 31 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها