سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - 09 November 2020
شهباز حسن‌پور:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشنهاد من به دولت این است که در ایام که نمی‌تواند خیلی اشتغال‌زایی کند لااقل فضایی را ایجاد کند که افراد از کار بیکار نشوند و این کار با پرداخت وام و تشویق کارفرماها شدنی است.


آیت ماندگار- محمد آیتی: حدود ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و نه تنها شرایط تحت کنترل نیست که حتی روز به روز آمار رکوردهای مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن در حال جابجایی هستند.

در این وضعیت، بنگاه‌های اقتصادی و به خصوص برخی صنف‌ها مثل هتل‌داران و رستوران‌داران ضرر و آسیب‌های جدی دیده‌اند و به‌نظر می‌رسد برای حفظ این شغل‌ها و شاغلین این حوزه‌ها برنامه مدونی وجود ندارد.

در همین رابطه، شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی می‌پرسند واقعاً برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در این شرایط کاری می‌شود کرد؟ باید صریح و قاطع بگویم حتماً می‌شود از آن‌ها حمایت کرد.

وی افزود: دولت باید با خردجمعی و با درنظرگرفتن تمام ابعاد جامعه، یک بسته حمایتی جامع تا پایان ریشه‌کن‌شدن ویروس کرونا برای صنف‌هایی که به خصوص بیشترین آسیب را از این ویروس دیده‌اند تهیه کند و در اجرای تمام و کمال آن کوشا باشد، چون پایان کرونا به هیچ وجه معلوم نیست.

نماینده سیرجان تصریح کرد: برخی حمایت‌های دولت از بنگاه‌های اقتصادی مقطعی بوده است که به اعتقاد من باید بسته حمایتی را بلندمدت دید. به‌طور مثال مهلت‌ دادن برای بازپرداخت وام‌ها یکی از اصلی و اساسی‌ترین کار‌هایی است که باید انجام شود. از طرفی، برخی شغل‌ها مثل هتل‌داران، رستوران‌داران و امثالهم را باید در پرداخت هزینه‌های جاری مثل آب، برق و گاز حمایت کرد، یعنی می‌توان برای آن‌ها سقف مصرف درنظر گرفت و تا آن میزان مصرف‌کردن را برایشان رایگان دید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: امروز بزرگ‌ترین هتل پنج ستاره کرمان به‌علت نبود مسافر دچار مشکلات جدی شده است و حتی این هتل در آستانه قطع‌شدن آب، برق و گاز خود به‌دلیل بدهی قرار گرفته است. برخی صنف‌ها مثل هتل‌داران سرمایه‌های ملی هم محسوب می‌شوند و نباید دست روی دست گذاشت تا این صنعت ورشکسته شود، زیرا ان‌شاالله کرونا یک روز رخت خواهد بست و ما باید این‌دست شغل‌ها را حفظ کنیم.

حسن‌پور یادآور شد: وظیفه دولت‌ها اشتغال‌زایی است، ولی متاسفانه در این چند ماه نه تنها اشتغال‌زایی خاصی صورت نگرفته که مرتباً شاهد تعدیل نیرو در بخش‌های مختلف هم هستیم. پیشنهاد من به دولت این است که در ایام که نمی‌تواند خیلی اشتغال‌زایی کند لااقل فضایی را ایجاد کند که افراد از کار بیکار نشوند و این کار با پرداخت وام و تشویق کارفرماها شدنی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان نماینده مجلس کاملاً به کسری بودجه دولت واقف هستیم، ولی حفظ شغل‌ها و کارمندان و کارگرانی که در آن مشغول هستند از ضروریات است. ملاحظه کارفرما در پرداخت مالیات و بیمه کوچکترین کار برای دادن انگیزه به کارفرما است. از سوی دیگر، باید با مردم شفاف صحبت کرد و جلوی پیشرفت برخی پروژه‌های عمرانی را گرفت و پول آن را در راستای حمایت از شغل‌ها هزینه کرد.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار