سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - 06 December 2020
تحلیلگر سیاسی لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:
تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که امنیت تل آویو محور تحرک آمریکا در منطقه است و به تبع، صلح عربی و هم گرایی کشورهای حاشیه خلیج فارس اکنون در راستای منافع اسرائیل و امنیت این رژیم است.

آیت ماندگار- اخیرا «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ»، رئیسجمهوری آمریکا به منطقه سفر کرده و با مقام‌های سعودی و قطر دیدار کرد.

«احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت نیز روز جمعه اظهار داشت که کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس، در حال انجام مذاکراتی برای حل درگیری‌ها هستند. وی این مذاکرات را سازنده و نتیجه‌بخش خواند و تصریح کرد که تمامی کشورها علاقه‌مند به پایان این درگیری‌ها هستند.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان نیز روز جمعه از حل قریب الوقوع بحران خلیج‌فاس خبر داد.

«حسان الزین»، نویسنده وتحلیلگر سیاسی لبنان دراین باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: شاید دلیل سبقت جنبش اصلاحی به رهبری کوشنر در منطقه، تلاش ترامپ برای مقدمهچینی در مسیر انتخابات ۲۰۲۴ باشد. حال این پرسش مطرح است که این برنامه هاچیست و چه معامله‌ای قرار است صورت گیرد؟ طبق استراتژی آمریکا مهمترین موضوع در منطقه ما امنیت رژیم صهیونیستی است. امنیت اسرائیل برگه اصلی و ثابت برای هر رئیسجمهوری در آمریکاست و به تبع، برای «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب که از عمق شکاف داخلی در آمریکا بالا آمده و برای ترامپ شکستخورده که چهره آمریکا را تخریب کرده نیز به همین منوال است.

ایران از هرگونه همگرایی عربی- عربی و عربی- اسلامی در راستای ثبات منطقه حمایت می‌کند

وی تاکید کرد که امنیت تلآویو محور حرکت «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، کوشنر و ترامپ است. بنابراین صلح عرب و همگرایی کشورهای حاشیه خلیجفارس که دولت ترامپ سال‌ها از آن رویگردان بود بلکه حتی به  بحران این منطقه دامن میزد و آن را با تحریک مالی تغذیه می‌کرد، اکنون در راستای منافع اسرائیل و امنیت این رژیم است.با همه اینها، هرگونه همگرایی عربی- عربی و عربی- اسلامی بخشی از ثبات منطقه بوده و به همین دلیل ایران از آن استقبال میکند. اما باید دید که آیا این همگرایی کشورهای خلیجفارس موقتی و زودگذر است یا ادامه خواهد داشت. 

ترامپ به دنبال استفاده از کارت همگرایی عربی برای تعیین مسیر بایدن در توافق هسته‌ای است

وی افزود: اما این موضوع باید از دید داخلی آمریکا مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ترامپ تمام کارتهای پیش‌بینی شده برای موفقیت بایدن را میسوزاند. همگرایی و تفاهم عربی- عربی کارتی است که ترامپ و رژیم صهیونیستی می‌خواهند آن را  برای تعیین مسیر بایدن در توافق هسته‌ای از دور خارج کنند. ماموریت بایدن مقابله با جمهوری اسلامی ایران با تعیین شروطی مهم از جمله در خصوص موشکهای دقیق و هواپیماهای بدون سرنشین است. به عبارت دیگر، بایدن از همان نقطهای که ترامپ به پایان رسانده یا در زوهای آینده به پایان خواهد برد، آغاز میکند.

الزین گفت: چنین استنباط می شود که طبق برنامه طراحیشده، توافق هستهای در کانون اصلی هم گرایی عربی- عربی قرار دارد.  

 حل بحران خلیج‌فارس یک ماموریت مقطعی برای ترامپ و نتانیاهو است

وی تاکید کرد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ترامپ از همگرایی کشورهای خلیج‌فارس به دنبال منافعی هستند که در مرحله آینده و زمان تحویل دولت به بایدن آشکار خواهد شد. بنابراین حل اختلاف بحران خلیج‌فارس یک ماموریت مقطعی است. 

عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به این همبستگی عربی نیاز دارد

این تحلیلگر لبنانی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار است توافق صلحی در خلیج‌فارس حاصل شود، چرا سه کشور دیگر تحریم‌کننده قطر یعنی امارات، مصر و یمن وارد بازی جدید نشده‌اند، گفت: در راستای تکمیل ایده تقسیم که دولت آمریکا آن را توسعه می‌دهد، کاملا مشخص است که این یک صلح قطری- سعودی منهای سه کشور باقی مانده است، چرا که پایگاه‌های نظامی آمریکا در سه کشور عربستان سعودی، قطر و کویت در این مرحله به هماهنگی سیاسی نیاز دارند و به تبع، ورود صهیونیست‌ها به صف ائتلاف‌های سعودی مستلزم همبستگی عربی است. عربستان برای حرکت در مسیر عادی‌سازی ساختاری و علنی روابط با اسرائیل از دو زاویه به این همبستگی عربی نیاز دارد: زاویه نخست، سیاست عادی‌سازی است که باید شامل همه کشورهای عربی از جمله قطر باشد. اظهارات اخیر عربستان در قبال ترکیه نشانه‌ای زود هنگام نسبت به این موضوع بوده است. زاویه دیگر بن‌بست یمن است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تلاش می‌کند پیش از روی کار آمدن بایدن از آن خارج شود تا بهانه را از وی سلب کند. چنانکه بایدن نیز پیشتر ریاض را در زمینه جنگ علیه یمن تهدید کرده بود.

مصر و امارات به این دلیل که در آینده مین‌های انفجاری به شمار می‌روند، خارج از گود قرار گرفته‌اند

الزین گفت: به نظر می‌رسد که مصر و امارات به این دلیل که در آینده مین‌های انفجاری به شمار می‌روند، خارج از گود قرار گرفته‌اند. وی درباره نقش کویت در این روند نیز تصریح کرد: امیر کویت برای هم‌گرایی عربی- عربی تلاش می‌کند، زیرا از نظر آنها این امر به صلح در خلیج‌فارس کمک می‌کند که در این مورد با دیدگاه ایران برای برقراری صلح و ثبات کارآمد و اثر گذار پس از ورود رژیم صهیونیستی به صلح با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دریک راستا قرار می گیرد اما باید دید که آیا کویت می‌تواند از دایره آمریکا خارج شود یا خیر. البته باید همزمان این نکته را در نظر داشت که بحث هم گرایی عربی- عربی که اخیرا داغ شده ماموریت مقطعی و در راستای خدمت به ترامپ است نه بیشتر نه کمتر. حال کویت چگونه می تواند استراژی خود را با این حقیقت تطبیق دهد، باید منتظر بود و دید که چه پیش می آید. 

الزین افزود: پرسش اصلی این است که چگونه کویت که عادی‌سازی را رد می‌کند، می‌تواند مانع سرمایه‌گذاری اسرائیل در این هم‌گرایی عربی شود که استراتژی «هرگونه هم‌گرایی عربی- عربی و عربی- اسلامی به امنیت منطقه کمک می کند» پشت آن قرار دارد؟ آیا کویت موفق خواهد شد مانع ادامه سیاست تجاوز علیه مردم یمن، عراق و دیگر ملت‌های مظلوم شود؟

رژیم صهیونیستی به دلیل هراس از مقابله مستقیم نظامی به دنبال استفاده از سپرهای نظامی است

وی گفت: رژیم صهیونیستی نقاط ضعف بسیاری دارد از جمله اینکه از مقابله نظامی مستقیم واهمه دارد و به همین دلیل تلاش می‌کند سپرهای انسانی بین‌المللی بیابد. به عبارت دیگر رژیم صهیونیستی کشورهای حاشیه خلیج فارس را وارد سیاست‌های آمریکا کرده تا از آنها برای خود حلقه‌های امنیتی تشکیل دهد و به وسیله آنها از پشت دیوار با آنها بجنگند.

این تحلیلگر سیاسی لبنان گفت: حریم هوایی که ریاض و ابوظبی به روی اسرائیل گشوده و به تبع، قطر نیز چنین خواهد کرد، برای این رژیم مهم است تا بتواند ناتوی عربی را که بخشی از آن کشورهای عربی و بخشی از آن کشورهای اسلامی هستند، برای مقابله با محور مقاومت تشکیل دهد. 

کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس قدرت خروج از سلطه آمریکا را ندارند

وی در پایان تاکید کرد که بدون شک کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس قدرت خروج از سلطه آمریکا را ندارند و به همین دلیل جمع کردن رژیم‌های عربی خلیج‌فارس می‌تواند در آینده به انجام یک عملیات امنیتی نظامی کمک کند، هرچند که تا حدودی بعید است، اما این یک احتمال است. برای روشن‌تر شدن موضوع به زمان نیاز است.

منبع: ایلنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار