سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - 30 January 2021
در زیر ، ما شما را با یک تاریخچه مختصر از آزمایشات و اکتشافات مربوط به پیام های سابلیمینال آشنا می کنیم. البته برخی از این وقایع بعداً ثابت شد که حقه بوده است ، مانند آزمایش " پاپ کورن بخور" جیمز ویکاری .

آیت ماندگار- در زیر ، ما شما را با یک تاریخچه مختصر از آزمایشات و اکتشافات مربوط به پیام های سابلیمینال آشنا می کنیم. البته برخی از این وقایع بعداً ثابت شد که حقه بوده است ، مانند آزمایش " پاپ کورن بخور" جیمز ویکاری .

اما جدل بر سر این موضوع باعث به وجود آمدن دهه ها تحقیق آکادمیک محکم درباره ی آن شده است، مانند آزمایش انتخاب مارک لیپتون آیس توسط یوهان سی کارمنز و ولفگانگ استروئب. (Lipton Ice brand choice experiment by Johan C. Karremans and Wolfgang Stroebe.)

پیام های سابلیمینال و تبلیغات

1956 ، آزمایش جیمز ویکاری: در این آزمایش معروف که با 45699 نفر از تماشاگران سینما در تئاتر نیوجرسی انجام شد ، جیمز ویکاری در طول یک فیلم صحنه ای از "ذرت بو داده بخور" و "کوکاکولا بنوش" را به مدت یک میلیارد ثانیه چشمک زد تا ببیند آیا فروش کوکاکولا و ذرت بو داده افزایش می یابد یا خیر. در حالی که ویکاری ادعا کرد که فروش ذرت بو داده 57.5٪ و کوکاکولا 18.1٪ به دلیل آزمایش افزایش یافته است ، وی بعداً اعتراف کرد که این تعداد جعلی است. برخی حدس می زدند که اعتراف ویکاری برای از بین بردن بدگمانی مردم نسبت به پیامهای سابلیمینال بوده.

1957 ، متقاعدان پنهان نوشته ونس پاكارد: در این کتاب پرفروش، پكارد روش های روانشناختی را كه تبلیغ كنندگان برای ایجاد انگیزه در مصرف كنندگان به كار می برند ، مورد بررسی قرار داد و مفهوم تاكتیك های سابلیمینال را در میان توده ها رواج داد. این کتاب بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته است.

1958 ، WAAF  شیکاگو پس از آزمایش پیام های زمزمه ای مانند "Drink 7 Up" و "Buy Oil Oklahoma" ، تبلیغات "زیر شنیداری" را رواج داد.

در سال 1971 ، شرکت In-Flight Motion Pictures ، در نیویورک تایمز اعلام کرد که تعبیه تبلیغات سابلیمینال در فیلم هایی را که بین تمام خطوط هوایی اصلی توزیع می کنند ، آغاز خواهد کرد.

پیام های سابلیمینال

پیام های سابلیمینال صوتی

1973 ، کتاب Subliminal Seduction توسط ویلسون برایان کی ، که در آن نویسنده ادعا کرد تبلیغ کنندگان برای دستکاری در رفتار خرید ما ، تصاویر مخفی جنسی ، مرگ و جنایت را در تبلیغات تعبیه می کنند. اگرچه در آن زمان این کتاب پیشگام بود ، اما برخی از ادعاهای این کتاب توطئه محور و حدس و گمان است.

در سال 1974 ، FCC  با صدور اطلاعیه ای عمومی علیه استفاده از پیام های سابلیمینال ، اظهار داشت که این پیامها فریبنده و مغایر با منافع عمومی است.

1980 ، آزمایش محرکهای سابلیمینال و قضاوت دوستانه توسط Kunst-Wilson و Zajonc دریافت که آماده سازی بصری افراد با استفاده از تصویر یک هشت ضلعی باعث شد که این افراد در انتخاب های بعدیشان نیز به سمت انتخخاب هشت ضلعی متمایل شوند.

در سال 1981 ، برادران وارنر اعتراف كرد كه از ماسك مرگ دو فریمی تمام صفحه در فیلم سینمایی "جن گیر" استفاده شده است كه به مدت دو صدم ثانیه چشمك می زند.

1982 ، آزمایش موسیقی پس زمینه و رفتار خرید سوپرمارکت توسط رونالد ای میلیمان ارتباط بین سرعت موسیقی و سرعت خرید در سوپرمارکت ها را بررسی کرد. این آزمایش نشان داد که استفاده از موسیقی آرام  38.2 درصد فروش را در مقایسه با موسیقی تند افزایش داد.

در سال 1983 ، Stimutech's Expando-Vision  از پیامهای سابلیمینال برای انجام هیپنوتیزم رایانه ای استفاده کرد. به عنوان مثال یک برنامه با پر کردن ضمیر ناخودآگاه شما با تصاویر مربوطه ، ادعا می کند که اعتماد به نفس شما را در گلف بهبود می بخشد.

1996 ، مطالعه آماده سازی معنایی سابلیمینال توسط Greenwald ،Draine و Abrams. : در این آزمایش ، سوژه ها ابتدا در معرض یک کلمه مقدماتی سابلیمینال (به سرعت چشمک زن) قرار گرته و سپس کلمات عادی برایشان نمایش داده شد. نتیجه نششان داد که این اماده سازی بر نوع انتخاب های بعدی افراد تاثیر داشت.

2000 ، استفاده از کلمه ی "RATS" در تبلیغات انتخاباتی جرج دبلیو بوش : در این فیلم انتخاباتی 30 ثانیه ای، هنگام انتقاد از برنامه مراقبت های بهداشتی ال گور کلمه "RATS" (به معنی موش) با حروف سفید به مدت یک سی ام ثانیه نمایش داده می شود، و به دنبال آن کلمه "بوروکرات ها" برای لحظه ای ظاهر می شد.

2006 ، آزمایش اولویت تجاری لیپتون آیس توسط یوهان سی کارمنس ، ولفگانگ استروبی و جاسپر کلاوس: این تحقیق، آزمایش کوکاکولای ویکاری را یک گام فراتر برده و نه تنها انتخاب افراد بین دو مارک نوشیدنی بلکه القای احساس تشنگی را نیز مورد هدف قرار داده، در این تحقیق کارمنز دریافت که "آماده سازی فقط زمانی نتیجه بخش خواهد بود که هدفمند باشد."

در ایران هم برای اولین بار دکتر بهشتیان در پژوهشی به بررسی اثربخشی پیام سابلیمینال بر افزایش عزت نفس پرداخت. که نتایج این پژوهش در https://beheshtiyan.ir/ موجود است.

2008 ، چگونه اپل باعث می شود شما "متفاوت فکر کنید" توسط Grinne M. Fitzsimons ، Tanya L. Chartrand و Gavan J. Fitzsimons. در این آزمایش ، از 341 دانشجوی دانشگاه خواسته شد تا یک آزمایش دیداری-شنیداری را انجام دهند ، در طی این آزمایش آرم های اپل و IBM خیلی سریع در برابر چشمان شرکت کنندگان چشمک زدند. افرادی که در معرض آرم اپل قرار گرفته بودند می توانستند راه حل های خلاقانه تری نسبت به افرادی که با آرم IBM آماده سازی شده بودند ، ارائه دهند.

نتیجه گیری درباره اثر بخشی پیام های سابلیمینال

پس از مرور تاریخچه آزمایش ها و تحقیقات انجام شده در رابطه با پیام های سابلیمینال ، می بینید که پیام های سابلیمینال صرفا جادوی سیاه نبوده بلکه علم نیز در آن وجود دارد و هر چقدر هم که بخواهیم بر ذهن خود کنترل داشته باشیم ،باز هم تحت تأثیر عوامل خارجی قرار می گیریم (چه ازآن آگاه باشیم چه نباشیم).

 شاید ویکری در رابطه با فروش ساده کوکاکولا و پاپکورن با قراردادن متن های پیشنهادی روی صفحه فیلم دروغ گفته باشد. با این حال ، آزمایش های پیشرفته توسط Karmans و Stroebe ثابت کردند که آماده سازی بصری می تواند در تغییر احساس ما موثر بوده و متعاقباً بر رفتار ما تأثیر بگذارد تا در نهایت تصمیمات خریدمان را بر اساس این احساسات بگیریم.

با وجود تمام شواهدی که نشان می دهد محرک های سابلیمینال می توانند رفتارهای خرید ما را تحت تأثیر قرار دهند ، آنها به اندازه ای که ما فکر میکنیم قدرتمند نیستند. در تمام آزمایشاتی که از پیام های سابلیمینال برای تغییر اولویتهای خریداران برای انتخاب یک برند خاص استفاده شد، تفاوت چندان معنادار نبود.

در نهایت می توان گفت که پیام های سابلیمینال فارغ از نوع و متن پیام میتوانند عامل مضاعفی باشند برای سوق دادن مصرف کنندگان به سمت انتخاب یک محصول یا مارک خاص. اما ارزش ویژه ی یک برند در چشم خریدار و مصرف کننده بر پایه اعتماد و شفافیت بنا شده است. از دست دادن اعتماد مصرف کنندگان برای مارک های معتبر بسیار گران تر از سودهای کوتاه مدت حاصل از دستکاری های سابلیمینال تمام خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار