سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - 14 February 2022
در گفت‌وگو با محمدحسن سرائی مطرح شد
امروزه روند ساختمان سازی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده است، ساختمان ها سبک تر شده اند، در کنار این سبک سازی اصل مهم و اساسی عایق بودن ساختمان ها در برابر اصوات مزاحم و همچنین کاهش اتلاف انرژی است.

آیت ماندگار- جهانگیر مصلی: امروزه آلودگی صوتی از سوی محافل اجتماعی مانند سایر آلودگی‌ها نظیر آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته و استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و پنجره های دوجداره از مهم‌ترین روش‌های کاهش این آلودگی به ویژه در شهرهای بزرگ به‌شمار می‌رود. افزایش چشمگیر قیمت انرژی در سال‌های اخیر موجب گردیده ‌است دست‌اندرکاران صنعت ساختمان به روش‌های کاهش اتلاف انرژی از سطوح خارجی ساختمان توجه نمایند. پنجره و شیشه‌های ساختمان مهم‌ترین بخش هدردهنده انرژی به‌شمار می‌روند و استفاده از شیشه‌های دو و چند جداره به میزان قابل توجهی در کاهش اتلاف انرژی مؤثر است و در حد محسوسی هزینه‌های حرارتی و برودتی ساختمان را کاهش می‌دهد. در این خصوص گفتگو کردیم با جناب آقای محمد حسن سرائی کارشناس مدیریت انرژی تا با ساختار پنجره های دوجداره و راهکار هایی که می تواند در کاهش مصرف انرژی کمک کننده باشد آشنا شویم.

جناب آقای سرائی در زندگی شهری بسیاری از ساختمان ها در حاشیه اتوبان ها و خیابان ها ساخته می شوند، پنجره های دوجداره و سیستم های ساختمانی جدید تا چه میزان می توانند در کاهش آلودگی های صوتی کمک کننده باشند؟

سرائی: امروزه روند ساختمان سازی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده است، ساختمان ها سبک تر شده اند، در کنار این سبک سازی اصل مهم و اساسی عایق بودن ساختمان ها در برابر اصوات مزاحم و همچنین کاهش اتلاف انرژی است. هر فضا از سه جداره تشکیل شده است که شامل دیوار، سقف و کف می باشد، سقف ها و کف ها بدون روزنه هستند و لازم است تا از مصالح مدرن و جدید که عایق صوت و حرات هستند و مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت شده است در ساختمان سازی استفاده شود، اما قسمت مهم ساختمان دیوارها هستند که بیشترین ارتباط و روزنه را با فضای بیرون ساختمان دارند، در حال حاضر اقتصادی ترین و منطقی ترین سیستمی که می تواند باعث کاهش صدا و پرت حرارتی شود استفاده از پنجره های دوجداره آلومینیومی و یو پی وی سی است.

این عایقیت صوتی و همچنین جلوگیری از هدر رفت انرژی به چه میزان است؟

سرائی: پنجره‌هایی که به صورت استاندارد ساخته شده باشند ، ضمن کاهش ۲۵ تا 50 درصدی مصرف انرژی، آسایش حرارتی ساکنین ساختمان را فراهم می‌سازند. استفاده از درب و پنجره‌های یو پی وی سی با شیشه‌های دوجداره میزان صدا را تا حدود 40 الی45 دسی بل کاهش می دهد که این کاهش صدا در زمانی که پنجره ها نصب می شوند و شما در داخل ساختمان قرار دارید تا حد قابل توجهی قابل درک است.

شما صحبت از پنجره استاندارد کردید، پنجره استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

سرائی: پنجره دوجداره  از آیتم های مختلفی همچون، پروفیل، شیشه، یراق، تقویتی گالوالیزه تشکیل شده است در زمان ساخت لازم است تا علاوه بر استفاده از متریال و مواد مرغوب در تولید پنجره، ساخت پنجره نیز با نظارت کامل انجام شود، چراکه مهم تر از متریال مرغوب بحث ساخت استاندارد و مناسب مطرح است که در این خصوص بهترین راه نظارت بر واحد های تولیدی پنجره دوجداره است.

در زمان نصب پنجره های دوجداره به چه نکاتی باید توجه شود؟

سرائی: بعد از تولید پنجره نوبت به نصب آنها در محل پروژه های ساختمانی می رسد، شاید بتوان گفت بعد از تولید مهمترین قسمت اجرا و نصب پنجره های دوجداره در ساختمان است. بهتر است همان افرادی که قبل از تولید پنجره ابعاد ساخت آنها را برداشت کرده اند در زمان نصب حضور داشته باشند و فرآیند نصب به عهده خود آنها باشد، همچنین آب بندی و چسب زدن پنجره ها و رگلاژ آنها بعد از نصب تا حد بسیار زیادی در جلوگیری از اتلاف انرژی و عایق بودن پنجره ها تاثیر گذار است.

خریداران پنجره دوجداره از کجا می توانند بفهمند که در زمان خرید بهترین انتخاب را در خصوص پنجره ایمن و مناسب انجام داده اند؟

سرائی: خریداران  باید در زمان خرید از واحدهای فروش و تولید پنجره های دوجداره اطلاعات کافی را کسب کنند، همچنین از طریق سایت ها و فضاهای مجازی می توانند به اطلاعات اولیه برای خرید پنجره دسترسی پیدا کنند، اما بهترین راه حل کسب اطلاعات از واحدی فروشندگان پنجره و همچنین دریافت ضمانت نامه معتبر در زمان خرید از واحد های فروش و تولید پنجره دوجداره است.

مباحث و آئین نامه های ساختمانی در خصوص جلوگیری از اتلاف انرژی و عایق بودن ساختمان‌ها چه نکاتی را ذکر کرده اند و آیا این نکات در خصوص پنجره های دوجداره نیز انطباق دارد؟

سرائی: در مقررات ملی ساختمان در مباحث چهارم و نوزدهم در خصوص شرایط اجرای پنجره همچنین شیشه های دوجداره نکاتی ذکر شده است و مهندسین ناظر ساختمانی نیز بر اساس همین نکات مطرح شده در زمان ساخت، پروژه های اجرایی را بازرسی و کنترل می کنند و مجریان ساخت و نصب پنجره های دوجداره موظف به رعایت نکات مطرح شده در مقرارت ملی ساختمان هستند.

توصیه نهایی شما به سازندگان ساختمان ها و کسانی که می خواهند ساختمان‌هایی ایمن و مطمئن از لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی طراحی کنند و یا بسازند چیست؟

سرائی: به نظر من، کسانی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت دارند باید در زمان خرید هر نوع اقلام ساختمانی به استاندارد ها و ضمانت نامه های کالای مورد نظر خود توجه ویژه داشته باشند ضمن اینکه کالایی که تهیه می کنند مورد تائید سازمان های مربوط به حوزه ساختمان نظیر نظام مهندسی و ... باشد. بهترین کار این است که از کسانی خرید صورت گیرد که پروانه صنفی و اشتغال به کار خود را دریافت کرده و در قبال ضعف هایی که گاهی در زمان اجرای کار پیش می آید بتوانند پاسخگو باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار