سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - 07 November 2022
کارشناسان مطرح کردند
عدم پاسخگویی و اهمال در اطلاع‌رسانی دقیق و بی‌پرده یکی از بی‌تدبیری‌هایی است که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند. در واقع سیاست غلط پرده‌پوشی و پنهان کردن واقعیت‌ها از جامعه توامان ضررهایی را وارد می‌کند.
آیت ماندگار- جهانگیر مصلی: عدم پاسخگویی و اهمال در اطلاع‌رسانی دقیق و بی‌پرده یکی از بی‌تدبیری‌هایی است که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند. در واقع سیاست غلط پرده‌پوشی و  پنهان کردن واقعیت‌ها از جامعه توامان ضررهایی را وارد می‌کند. یعنی در شرایطی که مردم به‌ آسانی شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، وقتی مسئولان به‌هنگام بروز بحران یا حادثه‌ای بنا را بر دوری جستن از شفاف‌سازی می‌گذارند، به خودی خود فرصت را برای ترویج شایعه سازی بدخواهان هموار می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر در موضوع آتش‌سوزی زندان اوین هر آنچه اتفاق افتاده بود به مردم به‌طور صحیحی گزارش می‌شد، جامعه به سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های آن‌ور آبی بی‌توجهی نشان می‌دادند. اما اصرار به غریبه دانستن عامه مردم همچنان ادامه دارد تا افکار عمومی قضاوتی غلط از بحران‌های به وجود آمده داشته باشند. کافی است، یکبار برای همیشه به صدا و سیما تکلیف شود، درباره همه اتفاق‌های جامعه گزارش‌هایی دقیق و واقع‌بینانه داده شود تا تبعات بحران‌ها به‌طور چشگیری کم‌رنگ شوند.

محمدجوادحق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و ابوالقاسم‌رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا به بررسی چرایی و تبعات پنهان‌کاری پردخته اند:

محمدجواد حق‌شناس در این‌رابطه اظهار داشت: مشکل این است، سیستم مدیریتی کشور بنا به دلایلی که قطعا منطقی نیستند، در برهه‌ای که کشور بحرانی می‌شود‌، تصمیم به پنهان‌کاری می‌گیرند. این در حالی است که چنین رویکردی از جانب تصمیم‌گیران هم باعث ذهنیت‌های اشتباه می‌شود و هم اعتماد عمومی به سیستم را کاهش می‌دهد.

عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه گفت: هر آنچه در کشور هست، به مردم تعلق دارند و به‌همین دلیل هیچ‌کس اجازه ندارد موضوع‌‌های ملی را از مردم پنهان کنند. چون در اینصورت جامعه بر اساس اخبار و گزارش‌های نامعتبر مسایل را قضاوت می‌کنند که این حالت بدبینی در جامعه را موجب می‌شود.

حق‌شناس در پایان گفت:‌ توصیه‌ام به دست‌اندرکاران چیزی جز این نیست که تحت هر شرایطی بنا را بر صداقت با مردم بگذارند و حتی ایرادی هم باشد، مردم اگر احساس کنند، مسئولان صاق هستند، با ایرادها کنار خواهند آمد.

ابوالقاسم‌رئوفیان پنهان‌کاری را امری ضررسان برای جامعه می‌داند و می‌گوید:‌ واقعا چطور می‌شود عده‌ای تصمیم می‌گیرند مواردی را از مردم پنهان کنند. این روش غلط در حالی است که مردم ولی‌نعمتان و صاحبان اصلی کشور هستند و به‌همین دلیل مردم اگر به این تشخیصص برسند که مسئولان اجازه نمی‌دهند از کنش‌ها مطلع شوند، روز به روز بیشتر با سیستم فاصله می‌گیرند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در ادامه گفت: مسئولان اگر می‌دانند کارهای‌شان هزینه‌ساز است، مسئولیت را در اختیار کاردانان بگذارند و اگر خودشان را قبول دارند، در موقع ایجاد فضای بحرانی همه شرایط را به مردم توضیح بدهند و بدانند که افکارعمومی عملکردشان را به درستی قضاوت خواهند کرد.

‌رئوفیان در پایان تاکید کرد: ایران به دلیل تنازعی که جامعه بین‌الملل دارد، روزهای پر مانعی را تجربه می‌کند و مردم تنگناهای معیشتی دارند. خب! اگر در این وضعیت بحرانی افکار عمومی خودش را غریبه و سیستم را آشنا بداند، فضای یاًس و ناامیدی خودنمایی کرده و در نتیجه، پیشرفت و توسعه رویای محال خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها