سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - 05 June 2018
گروه سیاسی
عربستان ششم فروردین سال 1394 با ائتلافی متشکل از چند کشور عربی، آفریقایی و چراغ سبز آمریکا به بهانه بازگردان رییس جمهوری فراری به قدرت و نیز مبارزه با جریان مقاومت مردمی یمن، حمله به این کشور را آغاز کرد و چند روز بعد از این مناقشه بود که رسانه های صهیونیستی با انتشار گزارش هایی، ضمن اعلام حمایت از ائتلاف سعودی، بطور رسمی، مشارکت غیررسمی رژیم صهیونیستی را در این تجاوز نظامی اعلام کردند.
شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی هشتم فروردین سال 1394 یعنی دور روز پس از آغاز حمله ائتلاف به یمن، در گزارشی با صراحت از وجود یک مشارکت راهبردی میان رژیم صهیونیستی و عربستان علیه محور مقاومت سخن گفت.
همچنین روزنامه صهیونیستی 'یدیعوت آحارنوت' در گزارشی ضمن آرزوی موفقیت برای عربستان، تاکید کرد که حمله نظامی این کشور به یمن، خبر خوشحال کننده ای برای اسراییل بود.
اما خوشحالی عقبه حامی رسانه ای صهیونیستی ائتلاف ضد یمنی، عمری به اندازه خرسندی بازیگران ائتلاف داشت که تصور می کردند با اجرای عملیات 'طوفان قاطعیت'، طی چند روز دولت فراری را به صنعا باز می گردانند و پرونده جریان مقاومت مردمی یمن را یکبار برای همیشه می بندند.
شکست ائتلاف سعودی در تحقق اهداف خود در یمن، آن هم در شرایطی که از حمایت همه جانبه آمریکا برخوردار بود، مقامات عربستانی را به فکر 'یار گیری' و ورود بازیکنی دیگر به زمین بازی جنگ در یمن انداخت و از این رو رژیم صهیونیستی را برای تغییر نتیجه جنگ در یمن بازی وارد میدان کردند.
اواسط مهر ماه سال 1394 و با گذشت شش ماه از تهاجم نظامی به یمن، عربستان آسمان خود را به روی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی گشود، تا محموله ای از تجهیزات نظامی را تحویل بگیرد.
شبکه خبری 'العالم' در گزارشی اعلام کرد که یک فروند هواپیمای 'بویینگ 747 ' نیروی هوایی رژیم صهیونیستی حامل اسلحه، موشک و سایر تجهیزات برای کمک به ائتلاف عربی به رهبری ریاض در جنگ علیه یمن در پایگاه 'خمیس مشیط' در منطقه 'عسیر' عربستان فرود آمده است.
به تاکید این شبکه خبری، این تجهیزات برای حمایت و پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف سعودی در حمله به مناطق مختلف یمن به کار گرفته خواهد شد.
اندکی پس از گشوده شدن آسمان عربستان بر روی هواپیماهای حامل کمک های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی، مقامات سعودی با پهن کردن 'فرش قرمز' در ساحل های متعلق به عربستان در دریای سرخ، زمینه را برای پهلو گیری کشتی های نیروی دریایی این رژیم برای حمله نظامی به یمن فراهم کردند.
منابع خبری آبان سال 1394 از حمله موشکی نیروی دریایی ارتش صهیونیستی به سواحل 'المخا' در استان 'تعز' در یمن خبر دادند.
آژانس خبری 'یو نیوز' به نقل از یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد: نیروی دریایی ارتش صهیونیستی با مشارکت مستقیم در حمله های نیروهای متجاوز سعودی - آمریکایی علیه یمن، سواحل 'المخا' در استان تعز در دریای سرخ را هدف گرفت.
این آژانس خبری همچنین در گزارش خود افزود: رژیم صهیونیستی در عملیات هوایی پرتاب سلاح و مهمات توسط هواپیماهای سعودی در برخی مناطق استان تعز با هدف امدادرسانی به گروه های تکفیری و داعشی ها و شبه نظامیان وابسته به 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن مشارکت داشته است.
آژانس خبری یو نیوز خاطرنشان کرد: مشارکت نظامی رژیم صهیونیستی علیه یمن همچنین از طریق کشتی های جنگی و ناوهای که در دریای سرخ و برخی جزیره های متعلق به عربستان و اریتره مستقر هستند، صورت می گیرد.
این آژانس خبری در گزارش خود، هدف صهیونیست ها از مشارکت در تجاوز سعودی - آمریکایی علیه یمن را سیطره مستقیم بر تنگه 'باب المندب' و سواحل یمنی موازی آن دانست که از المخا تا تنگه جنوبی ادامه دارد.
جنگ فرسایشی یمن و استیصال ائتلاف مهاجم، نیاز مقامات سعودی را به رژیم صهیونیستی برای ورود به آتش افروزی در یمن بیش از پیش آشکار ساخت، چنانکه سخنگوی وزارت دفاع عربستان به این موضوع اعتراف کرد.
پایگاه خبری انگلیسی 'لیبرتی فایرز'، اردیبهشت سال 1396 در گزارشی از پیوستن یک اسکادران نیروی هوایی ارتش رژیم صیهیونیستی به جمع ائتلاف سعودی در جنگ یمن خبر داد و تصریح کرد که این اسکادران به صفوف ائتلاف سعودی پیوسته و نخستین عملیات خود را علیه یک پایگاه آموزشی حوثی‌ها (انصارالله) در تعز انجام داده است.
این پایگاه خبری به نقل از سرتیپ 'احمد العسیری' سخنگوی وزارت دفاع عربستان نوشت: در نخستین حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی، پایگاه نظامی آموزشی حوثی‌ها در تعز هدف قرار گرفت. در این مرحله، شدیدا به ارتش تل‌آویو نیاز داریم. امیدواریم که این دخالت مهم ارتش اسرائیل، افق جدیدی را در روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل ایجاد کند.
جبهه مقاومت مردمی یمن که از ابتدای آغاز جنگ به پرتاب موشک های کوتاه برد بسنده می کرد، این بار با پرتاب موشک دور برد 'برکان – 2 – اچ' و اصابت آن به فرودگاه بین المللی 'ملک خالد'، معادله بازی را بر هم زد.
این حمله موفقیت آمیز موشکی، مقامات عربستانی را که دلخوش به سامانه های دفاع موشکی آمریکایی از جمله 'پاتریویت' و 'تاد' بودند، دچار شک و تردید کرد و سبب رجوع آنها به بازار تسلیحاتی رژیم صهیونیستی برای بهبود و ارتقا سامانه های دفاعی موشکی شد.
روزنامه صهیونیستی 'جرزالم پست' 19 دی سال 1396 و پس از هدف گیری فرودگاه بین المللی ملک خالد شهر ریاض، در گزارشی تصریح کرد، روابط ریاض و تل آویو در حال ورود به فاز همکاری‌های نظامی است.
این روزنامه صهیونیستی همچنین به نقل از یک تاجر اسلحه اروپایی در عربستان نوشت: ریاض در حال بررسی خرید سلاح های اسراییلی از جمله سامانه دفاع موشکی 'گنبد آهنین' برای مقابله با حملات موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن است.
اما آنچه که مقامات سعودی را بیش از پیش متوجه خرید سامانه موشکی 'گنبد اهنین' کرده، هراس از خطرناک بودن و دقت موشک های پرتاب شده از سوی نیروهای مقاومت مردمی یمن است.
مرکز پژوهش‌های استراتژیک 'بیگن' وابسته به دانشگاه 'برایلان' به تازگی با انتشار گزارشی اعلام کرد: موشک‌های بالستیکی که از سوی نیروهای وابسته به 'انصارالله' یمن شلیک می‌شوند، به خاطر دقت بالا در هدف‌گیری و ارتقای فنی بسیار خطرناک هستند.
این مرکز پژوهشی رژیم صهیونیستی در گزارش خود، ضعف دفاعی عربستان را فرصتی برای این رژیم دانسته و افزود: صنایع نظامی اسراییل می‌توانند وارد بازار سلاح عربستان شده و نقش بزرگی را در تجهیز ریاض به سامانه‌های نظامی که به دلیل چالش‌های امنیتی به آنها نیاز دارد، ایفا کنند.
مرکز پژوهش های استراتژی بیگن همچنین با اشاره به گسترش روابط میان ریاض و تل‌آویو از سال 2015 میلادی به بعد، از عربستان به عنوان میدانی برای سنجش کیفیت سامانه‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی یاد کرده است.
این مرکز پژوهشی در گزارش خود همچنین فاش کرد که عربستان در سال جاری میلادی نسبت به خرید سامانه‌های دفاع موشکی اسراییل به ویژه سامانه گنبد آهنین و سامانه 'تروفی' تمایل نشان داده و این مساله بر بروز تغییری بزرگ در روابط ریاض - تل‌آویو دلالت دارد.
به هر روی حمله ائتلاف عربی - غربی - عبری به یمن در حالی چهارمین سال خود را پشت سر گذاشته که هیچ سامانه دفاع موشکی قادر به مهار موشک های جبهه مقاومت مردمی یمن نیست که قدرت انفجار آنها زمینی به وسعت ریاض تا تل آویو را به لرزه در می آورد.

شماره 56 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار