سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - 15 June 2018
گروه اقتصادی
تحقق شعار امسال تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» در کنار حمایت و پشتیبانی مالی دولت از بخش غیردولتی، باید بستر سرمایه‌گذاری مردمی در جامعه ارزان و آسان باشد تا کالاهای داخلی از حیث کمی و کیفی رشد پیدا کند.

از این‌رو برای ترغیب و تشویق مردم به مصرف کالاهای ایرانی باید در کشور تولید از نظر کیفی قابل رقابت با اجناس سایر کشورها باشد که در این خصوص مسئولیت تولیدکنندگان بیش از پیش به چشم می‌آید.

برای تحقق شعار امسال همه مردم و مسئولان باید بسیج شوند و از تولید داخلی به معنای واقعی حمایت و پشتیبانی کنند زیرا حمایت از کالای ایرانی منجر به رونق اقتصادی و رفع بیکاری در جامعه می‌شود. در این راستا انتظار می‌رود که دولت با تمام توان از سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و کارآفرینان داخلی جهت تحقق شعار امسال و توسعه همه‌جانبه کشور در مسیر رشد اقتصادی حمایت کند.

همان‌طور که از تولیدکنندگان توقع افزایش کیفیت در تولید محصول است از دولت هم این توقع وجود دارد که چتر حمایتی خود را نسبت به سال‌های گذشته و در جهت حمایت سرمایه‌گذاران بازتر کند تا همه تولیدکنندگان داخلی بتوانند در یک فضای امن و آرام و با کمترین دغدغه، روند تولید خود را دنبال کنند.

باید به نوسازی صنایع داخلی توجه شود
سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در خصوص حمایت از کالای ایرانی با هدف رشد و توسعه صنایع به خصوص صنعت خودرو، گفت: برای تحقق شعار سال 97 که حمایت از کالای ایرانی است باید یک مرحله به عقب برگشت و ابتدا این حمایت را از تولیدکنندگان داخلی انجام داد. در ابتدای امر باید یک برنامه دقیق و منسجمی وجود داشته باشد که تولیدکنندگان تشویق به تولید کالاهای رقابت‌پذیری شوند که دارای ویژگی‌هایی مثل قیمت مناسب و کیفیت بالا باشد. اگر این مسیر به درستی طی شود، مصرف‌کننده خود ترغیب به خرید کالا می‌شود. پس واضح و روشن است که دولت باید بصورت منطقی حمایت خود را از تولیدکنندگان داخلی در دستور کار قرار دهد زیرا بدون حمایت دولت، تولید داخلی آن‌طور که سزاوار است رشد و تقویت نمی‌شود.
وی افزود: امروز بسیاری از مردم با ملاک قرار دادن قیمت خودرو به سمت خرید خودروی داخلی می‌روند و شایسته است که خودروسازان داخلی ما به کیفیت محصول تولیدی خود بیش از پیش توجه کنند. بالا رفتن کیفیت خودروی ساخت داخل، یک مطالبه به حق از سوی مردم است و علیرغم پیشرفت‌هایی که در این بخش بوده انتظار است که با حمایت همه دست‌اندرکاران، این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد. برای آنکه صنعت خودروسازی داخل با رشد و بالندگی بیشتر روبرو شود نیاز است که مدیران ارشد این گروه‌های صنعتی روی به تنوع بیشتر محصولات خود بیاورند، البته باید توجه داشت که تنوع باید همراه با قیمت‌های مختلف باشد. بطور مثال وقتی خودرویی 35 میلیون تومان قیمت دارد باید در آن میزان قیمت، چند نوع محصول تولید شود که مشتری حق انتخاب داشته باشد.
زرآبادی درباره چگونگی حمایت مجلس از کالای ایرانی، اذعان کرد: وظیفه مجلس قانون‌گذاری و دولت بازوی اجرایی کشور است. من فکر می‌کنم دولت و مجلس به کمک هم می‌توانند بستری را فراهم کنند که نوسازی صنایع که یک ضرورت در کشور است، بوقوع بپیوندد. در حال حاضر چه در صنعت خودرو و چه در صنعت‌های دیگر نیاز است که به لحاظ سخت‌افزاری بروز شویم. نمایندگان در بودجه سال 97 به این موضوع توجه ویژه داشتند که امیدوارم تا پایان سال، این خواسته عملیاتی شود. حتی در بودجه سال 97 به موضوع مشوق‌های صادراتی هم توجه شده است. کالا زمانی می‌تواند صادر شود که کیفیت بالایی داشته باشد و بتواند با جنس مشابه خود رقابت کند. پس مشوق‌های دولتی یک راهکار مناسب برای موفقیت در این حوزه است.
وی در خصوص رابطه اشتغال‌زایی و حمایت از کالای ایرانی، خاطرنشان کرد: طبیعی است که اگر مردم از کالای ایرانی حمایت بیشتری کنند، تولید کارخانه‌ها هم بالا می‌رود و به تبع آن اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. در درون شعار سال 97، شعارهای سال‌های قبل هم دیده می‌شود و اگر ما در گذشته عملکرد بهتری از خود بجای می‌گذاشتیم، امسال راحت‌تر به هدف خود می‌رسیدیم. به هر حال چاره‌ای نیست و باید دید که در سال‌های گذشته در چه بخش‌هایی کم‌کاری داشتیم و آنگاه آن کمبودها را برطرف کنیم تا زیرساخت‌هایی که می‌تواند منجر به تحقق شعار امسال شود بوجود آید.
زرآبادی در پایان تصریح کرد: امیدوارم تخصیص‌هایی که در بودجه سال 97 برای بخش‌های مختلف کشور تعیین شده بطور کامل توسط دولت انجام شود چون اولین گام در رسیدن به هدف، اجرای برنامه‌ریزی‌هایی می‌باشد که با خردجمعی صورت گرفته است. از طرف دیگر باید اراده‌ای باشد که در سال 97 با قاچاق کالا بطور جدی مبارزه شود، زیرا قاچاق، آفت بزرگی برای اقتصاد کشور است. نکته دیگر که شاید با اهمیت‌تر از همه نکات باشد این است که باید در مقابل فساد اداری محکم ایستادگی کرد. فساد اداری، شرایطی را در کشور بوجود آورده که بسیاری از تصمیمات و روال‌های منطقی از مسیر اصلی خود خارج شده‌اند. برای اینکه همگان در کار انگیزه داشته باشند باید فرصت‌ها بصورت برابر برای همه برقرار باشد. اگر این حس در جامعه و در میدان عمل اتفاق بیافتد، بسیاری از مشکلات پیش‌رو در کشور حل و فصل خواهد شد.

شماره 57 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها