سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - 16 April 2020
زهرا ساعی:
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: امروز و به‌واسطه شیوع ویروس کرونا معیشت خیلی از خانواده‌ها به بدترین نقطه خود رسیده است و از طرفی نمی‌توان انتظار داشت که این افراد برای کسب درآمد، خانه‌های خود را ترک کنند.

آیت ماندگار- محمد آیتی: یکی از اقشاری که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند، «زنان سرپرست خانوار» هستند.

دو ماهی است که بسیاری از این افراد به‌دلیل از دست دادن کارشان در هزینه‌های جاری زندگی خود مانده‌اند و ضرورت دارد دولت چتر حمایتی خود را به خصوص در این ایام بر روی این خانواده‌ها بگستراند تا این افراد هم بتوانند از این دوران سخت به سلامت عبور کنند.

زهرا ساعی، نماینده تبریز در مجلس دهم در همین زمینه گفت: به‌دنبال شیوع بیماری کرونا و اعمال قرنطینه خانگی بسیاری از کسب‌وکار‌ها تعطیل شدند و از این‌رو افرادی مانند کارگران روزمزد، دستفروش‌ها و کارمندان بخش خدماتی دچار آسیب‌های جدی اقتصادی شده‌اند؛ از جمله این افراد می‌توان به زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد.

وی افزود: اکثر این بانوان به کار‌های خانگی مثل کار در منازل به‌عنوان خدمتکار یا آشپز، تولید محصول از راه دور و... مشغول بودند و از این راه مختصر درآمدی داشتند که اکنون این درآمد یا به صفر یا به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و فشار‌های اقتصادی بر این افراد بیش از هر زمان دیگر شده است و حال آن‌ها در اداره امور عادی زندگی خود هم با چالش روبرو شدند.

ساعی با اشاره به اقدامات فراکسیون زنان مجلس در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: به‌دنبال افزایش زنان سرپرست خانوار در دو دهه اخیر (از سال ۱۳۸۰ به این سو) برای اولین بار قانون حمایت و توامندسازی بانوان سرپرست خانوار در فراکسیون زنان مطرح و تصویب شد. هر ساله فراکسیون زنان در مجلس در تلاش بود تا بودجه مشخصی برای تامین بیمه زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند را در نظر بگیرد. این بودجه از ۲۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ آغاز شد و امسال این مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. البته معتقدم هنوز جا دارد که حمایت از زنان سرپرست خانوار بیشتر شود تا زندگی آن‌ها سر و شکلی بهتری به خود بگیرد.

وی با تاکید بر مدیریت شایسته دولت در روز‌های درگیری با کرونا افزود: خوشبختانه تاکنون کمبودی در مواد غذایی در بازار وجود نداشته است. تلاش‌های بی‌وقفه وزارت بهداشت و کادر درمانی نیز در مبارزه با ویروس کرونا قابل تحسین است. خواسته ما از دولت این است که در کنار سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه مثل کارگران روزمزد، زنان سرپرست خانوار را نیز برای کمک‌رسانی و حمایت در اولویت قرار دهد. ما در تلاشیم تا با جلب توجه دولت به این موضوع بتوانیم حداقل کمک‌های ممکن را به دست این خانواده‌ها برسانیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس درباره قانون بیمه زنان سرپرست خانوار توضیح داد: بیمه زنان تحت پوشش از سوی کمیته امداد یا بهزیستی لحاظ می‌شود. زنانی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند سه دسته هستند: زنان بدسرپرست، بی‌سرپرست و زنان خودسرپرست. اکثر بانوانی که مشکلات اقتصادی دارند با معرفی خود، تحت پوشش یکی از این دو سازمان قرار می‌گیرند. اگر روند تامین بودجه این زنان از سوی مجلس ادامه یابد و شرایط اقتصادی کشور نیز بهبود یابد، می‌توان امیدوار بود که در آینده تمامی این بانوان تحت پوشش بیمه قرار گیرند و سایر خدمات و امتیازاتی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است به آن‌ها ارائه شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی دولت‌ها ایجاد رفاه و فقرزدایی است. افراد کم‌بضاعت در ایران کم نیستند و اگر قرار باشد فقر تا حد زیادی از کشور رخت ببندد نیازمند برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت هستیم. امروز و به‌واسطه شیوع ویروس کرونا معیشت خیلی از خانواده‌ها به بدترین نقطه خود رسیده است و از طرفی نمی‌توان انتظار داشت که این افراد برای کسب درآمد، خانه‌های خود را ترک کنند. خواسته ما این است که دولت در این ایام بدون انتظار، خانواده‌های کم‌بضاعت را برای اداره زندگی خود حمایت کنند تا ان‌شاالله در دوران پساکرونا با توانمندسازی بسیاری از این افراد بتوانیم در سال جهش تولید به پویایی اقتصادمان کمک کنیم.

منبع: اقتصاد۲۴
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها