سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 30 April 2020
زهره سادات لاجوردی:
زهره سادات لاجوردی نماینده منتخب تهران در مجلس یازدهم می‌گوید: باید کارنامه نمایندگان مجلس دهم در معرض دید عموم قرار بگیرد تا این افراد توسط مردم قضاوت شوند. عده‌ای به‌جای پیگیری امور اصلی زنان به مسائل حاشیه‌ای مثل مجوز برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها روی آوردند آن هم در شرایطی که زیرساخت‌ها برای این کار مهیا نبود.

آیت ماندگار- محمد آیتی: پس از آنکه ۱۷ زن به مجلس دهم راه یافتند و رکورد حضور زنان در همه ادوار مجلس را شکستند کمتر کسی فکر می‌کرد مجلس یازدهم بتواند این آمار را هم جابجا کند. در جریان شکل‌گیری مجلس دهم، مینو خالقی پس از کسب رای لازم از مردم اصفهان توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد وگرنه مجلس دهم هم می‌توانست ۱۸ زن را در خود ببیند. از طرفی، حدود دو ماه پیش فاطمه رهبر یکی از منتخبین مجلس یازدهم به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد و از سوی دیگر، فاطمه آجرلو برای حضور در بهارستان باید در مرحله دوم از حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس با علیرضا عباسی رقابت کند.

هرچند مجلس یازدهم به ادامه حضور پررنگ‌تر زنان ادامه داد، اما موضوع حائز اهمیت، تفکر راه‌یافته به خانه ملت است. هرچه زنان مجلس دهم روحیه اصلاح‌طلبی داشتند، زنان مجلس یازدهم اصولگرا هستند و این یعنی تغییر احتمالی اولویت و دغدغه‌ها.

زهره‌سادات لاجوردی منتخب تهران در مجلس یازدهم در خصوص دغدغه جامعه زنان که باید در مجلس آتی بررسی شود می‌گوید: مساله زنان و خانواده از جمله مسائل مهمی است که در اصل ١٠ و ٢١ قانون اساسی به آن پرداخته شده است: آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست خانواده، حمایت مادران به‌خصوص در دوران بارداری و ... و ایجاد بیمه خاص برای زنان بیوه، سالخورده و بی‌سرپرست از جمله آن است.

او می‌گوید: با توجه به شرایط خاص امروز که مردم از نظر معیشتی در تنگنا هستند باید نگاه ویژه‌ای به‌خصوص به زنان سرپرست خانواده داشته باشیم. در مجلس دهم شعار‌های زیادی در راستای حمایت از زنان داده شد و امیدوارم ما در مجلس یازدهم گرفتار شعار نشویم و پس از چهار سال کارنامه خالی نداشته باشیم. مسئله زنان برای ما بسیار مهم است. با شرایط اقتصادی کنونی رسیدگی به معیشت مردم و زنان سرپرست خانوار باید در صدر دستور کار مجلس آینده باشد. باید در این زمینه از همه زنان و به‌طور خاص، زنان سرپرست خانوار حمایت در خور توجه صورت بگیرد. از این‌رو بنده و همکاران تلاش خواهیم کرد که این اتفاق در میدان عمل رخ دهد.

لاجوردی تصریح کرد: تحکیم بنیان خانواده یکی از اصول مهمی است که باید توسط منتخبان مردم در مجلس دنبال شود. متاسفانه در چند سال اخیر بنیان خانواده در کشور ما دچار سستی شده است، هرچند که در مقایسه با کشور‌های غربی وضعیت ما به‌مراتب بهتر است، اما افزایش آمار طلاق در کشور بسیار نگران‌کننده است. از طرفی دیگر، با کاهش آمار ازدواج روبرو هستیم که این برای کشوری اسلامی قابل قبول نیست. همچنین در حال حاضر ایران با خطر پیری جمعیت مواجه است که زنان می‌توانند نقش موثری در حل این بحران ایفا کنند اگر همه مسئولان برای کار فرهنگی در این بخش وقت بگذارند.

این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: موضوع زنان با همه محور‌های مختلف اجتماعی گره خورده است، لذا گسسته دیدن مساله زنان از حوزه عمومی جامعه اشتباه است. وضعیت معیشتی، بحران اقتصادی و اشتغال، کاهش جمعیت و آمار ازدواج همگی زنجیروار به یکدیگر متصل‌اند. باید تمام این معضلات را در کنار هم بررسی کرد. از این‌رو کار زیادی در این راستا در مجلس یازدهم داریم و امیدوارم در طول چهار سال کاری بتوانیم گام‌های موثری در رابطه با بهبود وضعیت زنان و جوانان برداریم.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اظهار داشت: نماینده مجلس باید دید کلان داشته باشد تا بتواند اولویت‌ها را تشخیص دهد. اگر مسئله‌ای با جوسازی و تبلیغات در جامعه ابعاد مختلفی به‌خود گرفت، انتظار می‌رود نماینده مجلس فریب این جوسازی‌ها را نخورد و با بررسی زیرساخت‌ها همه موضوعات آن را در نظر بگیرد. به اعتقاد من، ابتدا باید به اولویت‌ها و نیاز اکثریت پاسخ داده شود و سپس با در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات اجتماعی به‌صورت قانونی درخواست اقلیت زنان را نیز بررسی کرد.

او یادآور شد: در مجلس دهم شعار‌هایی در جهت حمایت از زنان و... داده شد، اما حتی در مواردی که قانون هم داشتیم نظارتی بر اجرای آن صورت نگرفت که از جمله می‌توانیم به قانون مرخصی زایمان ۹ ماهه زنان شاغل اشاره کنیم. به باور من اگر شعار همراه با عمل نباشد بی‌اعتمادی به‌بار خواهد آورد و سعی خواهیم کرد در مجلس یازدهم اسیر این فضا نشویم.

لاجوردی خاطرنشان کرد: باید کارنامه نمایندگان مجلس دهم در معرض دید عموم قرار بگیرد تا این افراد توسط مردم قضاوت شوند. عده‌ای به‌جای پیگیری امور اصلی زنان به مسائل حاشیه‌ای مثل مجوز برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها روی آوردند آن هم در شرایطی که زیرساخت‌ها برای این کار مهیا نبود. زنان ایران و مخصوصاً آن‌هایی که بار زندگی را به دوش می‌کشند مشکلات زیادی دارند و نگاهشان به مجلس و دولت است تا ببینند چطور مورد حمایت واقع خواهند شد، اما متاسفانه عده‌ای که در راس کار بودند زمان را به‌جای کار و تلاش کردن صرف شعار و دغدغه تعداد قلیلی از این اقشار کردند.

منبع: رویداد۲۴
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار