سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - 30 July 2020
احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از انتخابات 1400 می‌گوید
احمد شیرزاد
آیت ماندگار- اصلاح‌طلبان و انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به شرایط کشور، رابطه‌ای بسیار مبهم با هم دارند. اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم اسفند ۹۸ که برای شناخت ترکیب نمایندگان مجلس برگزار شد دریافتند که توفیق‌های دهه ۹۰ به پایان رسیده تا از همین حالا هم خودشان و هم افکار عمومی به این نتیجه برسند که اصلاح‌طلبان برای برنده‌شدن و حتی حضوری جدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری راهی پر از مانع در پیش‌روی خود می‌بینند.

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این ‌باره اظهار داشت: این روزها اصلاح‌طلبان روزهای سختی را سپری می‌کنند در حالی که حمایت‌شان از دولت روحانی هم بدون تردید در قضاوت عموم راجع به آن‌ها بسیار موثر است. بنابراین طبیعتاً فضای سردی‌ که نسبت به دولت وجود دارد باعث می‌شود دوستداران اصلاح‌طلبی به صندوق رای بی‌توجهی نشان دهند. در جواب این سوال که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانستند رویکرد دیگری پیشه کنند تا به این وضعیت دچار نشوند باید بگویم، به نظر من آن‌ها راهی جز مسیری که طی کردند، نداشتند.

عضو اسبق جبهه مشارکت در ادامه گفت: آنچه جریان اصلاحات در ۲۴ خرداد ۹۲ انجام داد یک حرکت تاریخی بود و اصلاً کار اشتباهی نکردند.‌ البته آن‌ها چاره‌ای جز کنار آمدن با تبعات حمایت از روحانی ندارند، اما مساله این است که دولت روحانی بسیار بدشانس است. به‌هرحال نمی‌شود تنگناها، مشکلات و شرایط خاص را نادیده گرفت؛‌ به عنوان مثال روی کار آمدن آقای ترامپ واقعاً پدیده‌ای عجیب بود که همه دستاوردهای دولت را به باد داد و فشار اقتصادی شدیدی به ایران تحمیل کرد که این مسائل موانعی پیش پای دولت بودند.

او درباره رابطه اصلاحات و انتخابات ۱۴۰۰ توضیح داد: اساساً در هر انتخاباتی مهم‌ترین مساله اصلاح‌طلبان بحث تعیین صلاحیت است. متاسفانه دست اصلاح‌طلبان در انتخابات باز نیست و نمی‌توانند مانور مورد نظرشان را صورت دهند.‌ حتی دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات ۹۲ هم این بود که روحانی تنها گزینه به‌شمار می‌رفت؛ یعنی آقای روحانی در کنار آقای عارف تنها کاندیدایی بود که اصلاح‌طلبان می‌توانستند به همکاری با او فکر کنند.‌ اما مردم کوچه‌بازار خیلی با شرایط آشنا نیستند و این تحلیل‌ها را از اصلاح‌طلبان نمی‌پذیرند.

شیرزاد ادامه داد: دست اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ هم بسیار بسته خواهد بود و امکان تایید صلاحیت گزینه‌های مطلوب‌شان منتفی است؛ به‌عنوان مثال می‌توانند آقای تاج‌زاده یا رضا خاتمی را به عنوان نامزد اصلی معرفی کنند؟ که پاسخ قطعاً «نه» است. اصلاح‌طلبان آدم‌های زیادی دارند، اما وقتی راه بسته است و شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد چه کسی کاندیدای اصلاحات باشد، اصلاح‌طلبان چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: این محدودیت‌ها در شرایطی اعمال می‌شود که اصلاح‌طلبان حتی حاضر نیستند وارد میدان بازی‌ای شوند که احتمال باخت‌شان زیاد است. اساساً یک جریان سیاسی صرفاً نباید به‌دنبال برد باشد و باید در هر شرایطی برای کنش سیاسی آمادگی لازم را داشته باشد.

او تاکید کرد: در عرصه سیاست اینکه آدم صادق باشد کافی نیست و باید قدرت اعمال نظر داشته باشد تا بتواند دست به فعالیتی تاثیرگذار بزند، اما در جامعه نیمه‌دموکراتیکی مثل ایران یک محدوده‌هایی برای بازی باز است به‌طوری که به‌نظر نمی‌رسد شخصی مثل علی لاریجانی و طیف‌های کارنامه‌دار اصولگرا هم شانسی برای حضوری جدی در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند.

احمد شیرزاد در پایان در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان خواست و اراده مردم را مدنظر قرار داد، گفت: راه برای اصلاح‌طلبان خیلی بسته است و در کوتاه‌مدت نمی‌توان به تغییر امیدی داشت.

منبع: مدارا
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها