- شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳2024 September 28

دو هفته نامه آیت ماندگار

سرمقاله
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 28 September 2024
در آیت ماندگار بخوانید

معرفی بهترین کارتون‌های سال ۲۰۲۳

اگر در گذشته کودکان مخاطبین انیمیشن‌ها بودند، امروزه بزرگسالان و خانواده‌ها نیز از طرفداران این محصولات جذاب و دیدنی هستند. سازندگان انیمیشن‌ها تلاش می‌کنند تا آثاری فراتر از یک کارتون سرگرم‌کننده خلق کرده و محتوایی را به تصویر بکشند که پیامی برای انتقال و حرفی برای گفتن داشته باشد.

معرفی بهترین کارتون‌های سال ۲۰۲۳

آیت ماندگار - هدی کاشانیان: در سال ۲۰۲۳، چندین کارتون برجسته و موفق اکران شدند که هم در میان مخاطبان کودک و هم بزرگسال محبوبیت بالایی کسب کردند. در سال اخیر انیمیشن‌های ۲۰۲۳ با استقبال زیاد مخاطبین مواجه شده‌اند. انیمیشن‌ها در طی سال‌ها توانسته‌اند روند تکامل را طی کنند و امروزه از کیفیت فوق‌العاده، همچنین تنوع بالایی در ژانر‌های مختلف برخوردارند.

اگر در گذشته کودکان مخاطبین انیمیشن‌ها بودند، امروزه بزرگسالان و خانواده‌ها نیز از طرفداران این محصولات جذاب و دیدنی هستند. سازندگان انیمیشن‌ها تلاش می‌کنند تا آثاری فراتر از یک کارتون سرگرم‌کننده خلق کرده و محتوایی را به تصویر بکشند که پیامی برای انتقال و حرفی برای گفتن داشته باشد.

۱. انیمیشن مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی

انیمیشن مرد عنکبوتی که باز هم به زندگی مایلز مورالس می‌پردازد، برای تجربه ماجراجویی جدید بازگشته است. او به نیرو‌های گوئن استیسی و یک تیم جدید پیوسته و برای رویایی با موجودی شرور آماده می‌شود که قوی‌تر از هر چیزی است که تابه‌حال با آن مواجه شده است. تلاش دست‌اندرکاران ساخت این انیمیشن جذاب از همان صحنه‌های اول مشهود است. شخصیت مایلز مورالس باطروات‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و قوس داستانی مربوط‌به این شخصیت درست به اندازه فیلم اول قانع‌کننده است.

کاملاً مشخص است که او هنوز هم دلبسته دیگر برادران عنکبوتی و سرنوشت ابرقهرمانی خود است. شاید باید گفت خط داستانی این اثر کامل‌تر از آن چیزی است که اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی این روز‌ها جرأت نمایش دادن آن را دارند. از نظر سبک هنری هم مسلما فیلم مرد عنکبوتی: درمیان دنیای عنکبوتی یکی از پیچیده‌ترین و الهام‌بخش‌ترین فیلم‌های دهه اخیر است. در نظرسنجی بهترین انیمیشن‌های سال، انیمیشن مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی توانست رتبه اول را به‌دست بیاورید.

۲. انیمیشن لئو

چه کسی فکر می‌کرد استودیو «Happy Madison Productions» سازنده فیلمی همچون «هشت شب دیوانه‌وار» موفق به ساخت یکی از بهترین انیمیشن‌های سال شود؟ انیمیشن لئو محصول نتفلیکس روی انگشت آدام سندلر می‌چرخد که هم در کار نویسندگی و تهیه کنندگی این اثر همکاری کرده است و هم صداپیشه شخصیت لئو است. اما لئو کیست؟ لئو خزنده‌ای بامزه است که پس از سال‌ها زندگی کردن در محیط بسته کلاس درس، اکنون مشتاق تجربه کردن دنیای بیرون است. 

دراین بین فرصتی سر راهش قرار می‌گیرد تا در قالب یک پروژه مدرسه، سری هم به خارج از خانه‌اش یا همان کلاس درس بزند و لئو هم با خوشحالی از آن استقبال می‌کند. این سفر تحقیقاتی درنهایت راه را برای شکوفا شدن دیگر استعداد‌های لئو همراه می‌کند. شاید حضور آدام سندلر در کمدی مناسب کودکان کمی عجیب باشد، اما لئو به‌واقع اثری سرگرم‌کننده است. فیلم پیام‌های مثبت بسیاری برای گفتن دارد و درنتیجه تماشای آن برای همه گروه‌های سنی مناسب است. لئو شاید روشنفکرانه یا مبتکرانه‌ترین فیلم سال نباشد، اما قطعا اثری با کیفیت از استودیویی است که انتظار نداشتیم خالق چنین اثری باشد.

۳. انیمیشن برادران سوپر ماریو

یکی دیگر از خنده‌دارترین، محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انیمیشن‌های جدید ۲۰۲۳ انیمیشن کمدی - ماجراجویی برادران سوپر ماریو است. این انیمیشن با کارگردانی رون هوروات (Ron Horvath) و مایکل جلنیک (Michael Jelnick) و شرکت ایل یومیشن (Illumination) ساخته شده و از بازی جذاب و پرطرفدار سوپر ماریو اقتباس شده است.

در این انیمیشن عناصر بازی در سکانس‌های مهیج و هنری به شکل کاملاً هوشمندانه‌ای گنجانده شده‌اند. از این رو سازندگان این انیمیشن با بهره‌گیری از این شگرد خاص خود، موفقیتی بزرگ را در سال ۲۰۲۳ میلادی تجربه کردند؛ زیرا انیمیشن برادران سوپر ماریو پرفروش‌ترین انیمیشن در دنیا و سومین فیلم پویانمایی پرفروش شناخته شد. داستان آن در مورد یک مرد لوله‌کش به نام ماریو است که جهت نجات یک شاهزاده خانم به همراه برادرش لوئیجی در یک زیر زمین سفر می‌کند.

۴. انیمیشن فیل جادوگر 

انیمیشن فیل جادوگر دیگر گزینه‌ای است که در لیست بهترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۳ مشاهده می‌شود. این انیمیشن کمدی ماجراجویی توسط شرکت انیمالز لوجک (Animal Logic) و به کارگردانی وندی راجرز (Wendy Rogers) ساخته شده است. وندی راجرز در کارنامه خود آثار بی نظیر دیگری مانند شرک، اسپیریت و سیمارون را هم دارد. در این انیمیشن پسرکی به نام پیتر خواهرش را گم کرده و در جستجوی او است. او مدام این سوال را در ذهن خود تکرار می‌کند که آیا خواهرش زنده است یا خیر. برای یافتن خواهر گمشده‌اش به سراغ یک فالگیر در میدان شهر می‌رود.

فالگیر به پیتر می‌گوید که برای پیدا کردن گمشده‌اش ابتدا باید یک فیل مرموز را پیدا کند. جادوگر پیتر را به سفری پرفراز و نشیب می‌فرستد و او را مامور می‌کند که در این سفر سه اقدام به ظاهر غیر ممکن را انجام دهد. کار‌هایی پیتر در مسیر جستجوی خواهر گمشده‌اش زیر نظر جادوگر تجسم شده در نقش فیل مرموز انجام می‌دهد، برای همیشه چهره شهر محل زندگی او را تغییر می‌دهند.

۵. انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجای جهش یافته نوجوان

یکی دیگر از بهترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۳ شامل انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجای: جهش یافته نوجوان است که ژانر ماجراجویانه و اکشن دارد. این انیمه توسط شرکت‌های نیکلودئون، انیمیشن میکروسو پارامونت پیکچرز و به کارگردانی پارامونت و نیکلودئون ساخته شده است.

این انیمیشن در ادامه داستان چند سال قبل ساخته شده است. در این انیمیشن برادران سرگرم کننده نینجای پس از سال‌ها زندگی در فاضلاب‌های نیویورک و به دور از دنیای انسانی تلاش می‌کنند عشق و جلب توجه ساکنان شهر نیویورک را به دست آورند؛ اما در این مسیر با یک سری موجودات جهش یافته روبرو می‌شوند و باید با آن‌ها بجنگند.

۶. انیمیشن شیطان‌کش: قوس داستان دهکده شمشیرسازی

در طول چند سال اخیر، انیمه شیطان‌کش یا کیمتسونویائیبا یکی از آثار محبوبی بود که توجه بسیاری از انیمه دوستان را در سراسر جهان به خود جلب کرد. فصل سوم این انیمه با عنوان قوس داستانی دهکده شمشیرسازی در بهار سال گذشته میلادی پخش شده و همچون دو فصل قبل مورد توجه بینندگان قرار گرفت. در فصل سوم این انیمه مخاطب کمی بیشتر با دوازده کیزوکی یا شیطان رده بالای تحت فرمان «موزان کیبوتسوجی» آشنا شده و نگاهی هم به زندگی «مویچیرو توکیتو» هاشیرای مه داشت.

با توجه به بازخورد مخاطبان باید گفت قوس داستانی دهکده شمشیربازی قبل از هرچیز یک تجربه بصری تماشایی و مملو از صحنه‌های اکشن و لحظات نفس‌گیر مبارزه با شمشیر است، ویژگی که از همان ابتدا بیننده را عمیقا تحت تأثیر این مجموعه قرار داد. درکنار آن باید اشاره کرد در فصل سوم چندان خبری از پیچش‌های داستانی یا افشاگری‌های تکان دهنده نبود. درنهایت باید گفت این فصل از انیمه محبوب شیطان کش وظیفه سخت پر کردن شکاف میان دو قوس داستانی مهم این انیمه را به‌خوبی به‌انجام رسانده و صحنه را برای داستان پیش‌رو آماده کرد.

۷. انیمیشن پسر و حواصیل

این انیمیشن محصول ۲۰۲۳ است و پسر و ماهیخوار در حالی که جنگ جهانی دوم در جریان است، پسری نوجوان به نام ماهیتو با غم از دست دادن مادرش دست و پنجه نرم می‌کند. در این میان ماهیتو از توکیو به خانه روستایی نامادری جدیدش ناتسکو نقل مکان می‌کند، زنی که شباهت زیادی به مادرش دارد. انیمه پسر و ماهیخوار روایت رشد و تعالی پسری است که از طریق ملاقات با دوستان، عمو و در نهایت یک پرنده ماهیخوار سخنگو کاراکتر و شخصیت رشد یافته‌ای پیدا می‌کند. 

ملاقات او با مرغ ماهیخوار (حواصیل) سخنگو او را به دنیایی جادویی میبرد که همین نقطه عطف ماجرا هم میشود. انیمه پسر و ماهیخوار با نگاه به رمان قدیمی ژاپنی با همین اسم ساخته شده است. رمانی به قلم Genzaburô Yoshino که در سال ۱۹۳۷ نوشته شد. او ویراستار و نویسنده ادبیات کودکان است که به عنوان فیلمنامه نویس در انیمه The Boy and the Heron حضور دارد.

۸. انیمیشن لیدی باگ و گربه نوآر

انیمیشن لیدی باگ و گربه نوآر، پویانمایی موزیکال است که براساس مجموعه داستان‌های محبوب «معجزه: قصه‌های لیدی باگ و گربه نوآر» ساخته شده است.

درادامه ماجراجویی‌های گذشته، لیدی باگ و گربه نوآر خود را درمیان متحدانی جدید می‌بینند، این درحالی است که آن‌ها باید با حریفی قدرتمند و بسیار مصمم رو‌به‌رو شوند. همزمان شاهد تغییراتی بزرگ در زندگی این دو هستیم، چه در مقام دو ابرقهرمان و چه به‌عنوان مارینت و آدرین در زندگی عادی و فعالیت‌های روزانه‌شان در مدرسه که همه چیز را برای‌شان مهیج‌تر می‌کند.

۹. انیمشن ترول ۳

انیمیشن ترول پس از مجموعه‌هایی همچون شرک، ماداگاسکار، پاندای کونگ‌فو کار و چگونه اژد‌های خود را تربیت کنیم، پنجمین مجموعه تولید شده به‌وسیله شرکت دریم ورکس است. پس از فروش ۳۵۰ میلیون دلاری فیلم اول و فروش صد میلیون دلاری فیلم دوم آن‌هم زمانی‌که بیشتر سالن‌های سینما به خاطر پاندمی کرونا تعطیل بودند، ساخت دنباله‌ی دیگری از این مجموعه قابل انتظار بود.

از دید گروهی از منتقدان انیمیشن ترول ۳ باز هم سفری سرگرم‌کننده و چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد که بیشتر برای طرفداران کم سن‌وسال‌تر این مجموعه جالب توجه است، بااین‌حال می‌تواند توجه والدین را هم به خود جلب کند. یکی از منتقدان هالیوود ریپورتر اشاره می‌کند که فیلمنامه این اثر به‌لطف حجم قابل توجهی شوخی و لحظات کمدی، مخاطب را به خنده می‌اندازد. موسیقی فیلم از جمله دیگر نقاط قوت آن است. بااین‌حال از دید برخی دیگر، ترول ۳ نشانه‌هایی از درجازدن و فرسوده شدن این مجموعه را هم نشان می‌دهد. هرچند هنوز به‌لطف ترانه‌ها و سبک انیمیشنی زنده و جذابش می‌توان گفت مجموعه ترول همچنان حرف‌هایی برای گفتن دارد.

۱۰. انیمیشن آرزو

داستان انیمیشن آرزو در سرزمینی اتفاق می‌افتد که آرزو‌ها درآنجا برآورده می‌شوند. دراین بین بینندگان داستان زندگی دختری جوان به نام آشا را دنبال می‌کنند که برای رسیدن به آرزویش، ماجراجویی عجیب را تجربه می‌کند. این فیلم درواقع ادای احترامی است به صد سال اول فعالیت شرکت والت دیزنی و همینطور یادآوری ترانه «When You Wish Upon a Star» که به وسیله این شرکت به شهرت رسید.

از دید برخی منتقدان فیلم آرزو ارجاعی صمیمانه به بسیاری از آثار کلاسیک استودیو دیزنی است که تأثیری عمیق روی بسیاری از مخاطبان این آثار داشته است. بااین حال شاید استفاده از جادوی تنیده در تاروپود آثار این شرکت به‌تن‌هایی برای موفقیت یک اثر کافی نباشد، همان‌طور که بررسی امتیاز‌های اختصاص داده شده به این فیلم نشان از نقد‌های عمدتاً متوسط دارد. بااین‌حال مخاطبان ظاهراً با این اثر ارتباط برقرار کرده و بسیاری هم آن را ستودند. به‌گفته یکی از منتقدان درحالی‌که دیزنی صدمین سال فعالیت خود را جشن می‌گیرد، انیمیشن آرزو می‌تواند نمادی از توجه به گذشته، جشن گرفتن زمان حال و آماده شدن برای فعالیت‌های آینده باشد.

نظرشما
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار