- شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳2024 November 23

دو هفته نامه آیت ماندگار

سرمقاله
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۷ - 27 December 2018

چرا فراستی؟

هومن نشتایی / منتقد
مسعود فراستی بدون شک یکی از باسوادترین مردان سینمای ایران است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. او بدلیل تحصیل در خارج از کشور توانسته خود را به سینمای روزِ جهان بسیار نزدیک کند و حالا که نزدیک به 70 سال سن دارد و بسیار اهل مطالعه است، طبیعتاً پیشکسوت محسوب می‌شود و تجربه بالایی دارد و کتاب‌های زیادی در زمینه سینما به چاپ رسانده است. فراستی بدلیل اطلاعات و سواد بالایی که دارد از بسیاری از سینماگران جلوتر است و به همین دلیل است که بسیاری نمی‌توانند مقابل نقدهای او چیزی بگویند؛ اما مسعود فراستی در این سال‌ها همیشه رفتار درستی را از خود بروز نداده است. او که یک منتقد به شدت تندرو است، نقدهایش از بررسیِ نقاط ضعف و قوت فراتر رفته و به توهیین نیز بدل شده (به ویژه در زبان گفتار). فراستی از تعداد فیلم‌های کمی خوشش می‌آید و به آن‌هایی که نقد منفی دارد رحم نمی‌کند و از ادبیات درستی استفاده نمی‌کند و به همین دلیل در طول این سال‌ها حاشیه ساز بوده و محبوب همگان نبوده. او در این سال‌ها مخالفان زیادی داشته و گرچه کسی باسواد بودن او را رد نکرده است، نقدهای دلنشینی نداشته است و این موضوع ارتباطی به منقد بودنِ او ندارد. (مگر منتقد محبوب وجود ندارد؟) بلکه این موضوع به ادبیات و نوع بیان و لحن فراستی بازمیگردد. در این سال‌ها نیز به همین دلیل حرف‌های بر علیه خودش را کم نشنیده است؛ اما چرا حالا از طرف مردم ورق برگشته است؟ موضوع کمی مهمتر از این حرف‌هاست؛ زیرا که اصولاً فراستی مدیوم خود را می‌شناسد و می‌داند که برنامه‌ای مانند «من و شما» جایی مناسب برای او نیست. من و شما که بیشتر به یک زردنامه شبیه است جایی برای فراستی ندارد و بدون شک او را به حاشیه و فرعیات می‌کشاند. برای مثال از فراستی سوال‌هایی درمورد عشق و نوع پوشش او پرسیده می‌شود. چرا منتقدی مانند فراستی باید در چنین برنامه‌ای حضور داشته باشد و چرا خودش را محدود به برنامه‌هایی مانند «کتاب باز» نکرد که جایی مناسب برای اوست؟ آیا هدفی تجاری پشت آن بوده؟ بدون شک رفتاری که با مسعود فراستی می‌شود برنامه ریزی شده و احتمالاً ناشی از یک کینه است که گروهی را در پشت پرده می‌طلبد؛ زیرا مجری‌ای که اصول رفتاری روزمره را بلد نیست چرا باید اینطور خود را دست بالا بگیرد؟ به نحوه نشستن او روبروی فراستی دقت کنید. به لحن و بیانِ بدنی‌اش دقت کنید. به مکث نکردنش در صحبت دقت کنید. آیا این رفتار مناسبی است که یک مجری باید داشته باشد؟ آن هم جلوی یک منتقد پیشکسوت و باسواد؟ حال این مشکل با معذرت خواهی و توقیف و تقصیر دیگران انداختن و یاعلی، یا علی گفتن حل نمی‌شود؛ مشکل اساسی‌تر است. وگرنه چرا چنین مجری‌ای که سوال‌های محوری‌اش درمورد نوع پوشش مهمان است باید درباره سینما نظری بدهد؟ آرش ظلی‌پور بدون شک رفتار درستی نداشت و حرف‌هایش به دور از منطق بود و مسعود فراستی بهترین کار را کرد که در مقابل این حرف‌ها سکوت کرد و برنامه را ترک کرد؛ اما حرف‌های تند و طعنه آمیز و چه بسا با توهینِ مسعود فراستی را چه در این برنامه (که کمتر در فضای مجازی دست به دست شد) چه در طول این سال‌ها فراموش نکنید؛ اما مهم‌ترین سؤال این است که چرا مسعود فراستی در این برنامه حضور پیدا کرد؟
شماره 69 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار