پس از اینکه چند دهه پیش، خرید خانه بهعنوان یک رویکرد سرمایهگذاری در ایران باب شد، حال میبینیم که بسیاری از مردم بهواسطه اینکه پولشان بیارزش نشود روی به خرید و ثبتنام خودرو آوردهاند و البته جواب مثبت هم گرفتند؛ کاری که بیتردید حاصل یک اقتصاد بیمار است که مسئولش حاکمیت است.
آیت ماندگار- محمد آیتی: پس از اینکه چند دهه پیش، خرید خانه بهعنوان یک رویکرد سرمایهگذاری در ایران باب شد، حال میبینیم که بسیاری از مردم بهواسطه اینکه پولشان بیارزش نشود روی به خرید و ثبتنام خودرو آوردهاند و البته جواب مثبت هم گرفتند؛ کاری که بیتردید حاصل یک اقتصاد بیمار است که مسئولش حاکمیت است.
در همین رابطه، فریدون عباسی نماینده کازرون و کوهچنار در مجلس یازدهم گفت: متاسفانه گاهی دیدهایم که پول صندوق توسعه ملی خرج برخی حوزهها میشود که شایسته نیست. بهطور مثال نباید برای اینکه صنعت خودروسازی روند دیگری را دنبال کند از صندوق توسعه ملی برداشت شود و این صندوق باید تامینکننده هزینه پروژههای بزرگ و ملی باشد که نفع آن را همگان ببرند.
وی افزود: من با اینکه صنعت خودروسازی ما پیشرفت کند مخالف نیستم ولی خیلی بیش از این حرفها به این صنعت بها داده شده است و حمایتهای زیادی دولتها از خودروسازان ما کردهاند در حالی که خودروسازان ایرانی پس از این همه سال باید توان رقابت با خودروهای خارجی را پیدا میکردند. وقتی به یک صنعت بیش از حد بها داده شود و آن را ویژه دید، حساسیتها بالا میرود و این کاملاً طبیعی است.
رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اینکه مردم بهسمت سرمایهگذاریهایی بروند که به تولید کشور کمک نکند بسیار نامبارک است و مسئول و مقصر اصلی این اتفاق، سیاستگذاران هستند که چنین بستری را فراهم کردند.
وی اظهار داشت: جای تاسف دارد که قیمت خودرو روز به روز بالاتر میرود. خودروساز همه چیز را دلاری حساب میکند، اما هیچگاه شاهد افزایش کیفیت که مطابق نظر مصرفکننده باشد، نیستیم.
رییس سابق سازمان انرژی اتمی کشور یادآور شد: ما باید در قطعهسازی دقت کنیم، زیرا در کشور قطعات سانتریفیوژ تولید کردهایم حال چطور نمیتوانیم قطعات انژکتوری موتورهای دیزلی را بسازیم؟ حتماً میتوانیم اگر بخواهیم. اگر این تصمیم و اراده گرفته شود آنگاه قیمت خودرو منطقیتر میشود و دیگر شاهد خرید و فروش خودرو به قصد سرمایهگذاری نخواهیم بود.
وی در پاسخ به اینکه چرا حتی با تزریق و تامین مالی، صنعت خودرو هنوز با بحران روبروست؟ گفت: در کشور کاستیهایی در مدیریت وجود دارد و از خودرو زیاد تغذیه میکنند. بهطور مثال برخی وزارتخانهها و نهادهای خاص از بابت فروش خودرو به درصدهایی میرسند که این سهمها باید در اسرع وقت حذف شود تا قیمت خودرو منطقی شود و دیگر نیازی به حمایت بیش از اندازه به این صنعت نباشد.
منبع: روزنو