- شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳2024 November 23

دو هفته نامه آیت ماندگار

سرمقاله
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - 02 November 2020

چرایی افزایش قیمت بلیت هواپیما/ وزیر راه با فشار مجلس ورود کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: ۵۰ درصد تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها در داخل است و با این حساب تنها افزایش ۲۰ درصدی بلیت هواپیما را می‌توان منطقی دانست.

آیت ماندگار- محمد آیتی: افزایش ناگهانی و ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما در هفته‌های گذشته سر و صدای زیادی به‌پا کرد و به‌قدری این فشار‌ها زیاد بود که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به موضوع ورود پیدا کرد و از ایرلاین‌ها خواست مجدداً قیمت‌ها را به گذشته برگردانند.

اما با گذری کوتاه در سایت‌های فروش بلیت هواپیما می‌توان دریافت که قیمت‌ها رشدی حدود دو برابری داشته و معلوم نیست که این افزایش‌ها بر اساس کدام مولفه‌ها صورت گرفته است!

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس در این رابطه گفت: چند روز پیش مدیران ایرلاین‌ها به کمیسیون عمران آمدند و صحبت‌هایی را با ما داشتند و در این بحث‌ها توجیهات خود را در رابطه با اینکه قیمت بلیت‌ها باید افزایش پیدا کند، ارائه دادند، اما من و همکارانم از این توضیحات قانع نشدیم.

وی افزود: اینکه وزیر راه و شهرسازی به موضوع ورود پیدا کرد و برای مدتی جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شد به‌خاطر فشار و تذکر مجلس به آقای اسلامی بود، ولی باید دانست که این رویکرد مقطعی است و ایرلاین‌ها به‌دنبال کار و تصمیم خود هستند.

پاک‌فطرت در پاسخ به اینکه چرا مجلس از قدرت نظارتی خود برای کنترل قیمت بلیت هواپیما استفاده نمی‌کند؟ گفت: با فشار مجلس مدتی جلوی افزایش قیمت گرفته شد، اما نظارت در ایران بسیار کمرنگ است و مجلس هم برای کنترل اوضاع کاره‌ای نیست.

این نماینده شیراز تصریح کرد: افزایش قیمت بلیت‌ها به‌صورتی که ایرلاین‌ها خواهان آن هستند، اصلاً واقعی نیست. در اینجا باید پرسید چه کسی گفته که باید هواپیما‌های جمهوری اسلامی ایران با قیمت دلار حرکت کنند؟ مگر حقوق پرسنل آن‌ها در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کرده که باید قیمت بلیت دو برابر شود؟

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: ضمناً ۵۰ درصد تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها در داخل است و با این حساب من تنها افزایش ۲۰ درصدی بلیت هواپیما را منطقی می‌دانم.

این نماینده اصولگرا یادآور شد: ایرلاین‌ها می‌گویند ستاد مقابله با کرونا تاکید دارد که پرواز‌ها با ۶۰ درصد مسافر انجام شود. این رویکرد درست است به‌شرطی که هفته بعد و هفته‌های بعد به‌مرور این ظرفیت به ۷۰ و ۸۰ درصد نرسد. اگر این ایرلاین‌ها با ۶۰ درصد مسافر پرواز کنند آنگاه افزایش ۵۰ درصدی بلیت هواپیما منطقی است.

نماینده شیراز در ادامه عنوان کرد: موضوعی که همیشه باعث نگرانی مردم ایران است اینکه هر کالایی که افزایش پیدا می‌کند دیگر با کاهش قیمت روبرو نمی‌شود، یعنی اگر امروز قیمت بلیت هواپیما دو برابر شد و ماه‌ها بعد کرونا ریشه‌کن شد باز هم قیمت به همان منوال خواهد بود.

پاک‌فطرت در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است حالا که ۵۰ درصد هواپیما‌های ترکیش ایرلاینز به‌دلیل کرونا فعالیت ندارند، آن‌ها را اجاره و سپس رنگ کنیم و آرم شرکت‌های هواپیمایی خودمان را بزنیم و اجازه پرواز داخلی به آن‌ها را بدهیم. این کار هم به تحریم ربط ندارد و هم باعث کاهش قیمت بلیت هواپیما خواهد شد.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار