- پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳2024 November 21

دو هفته نامه آیت ماندگار

سرمقاله
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - 09 December 2020

مهدی آیتی: تابلو‌های شهری عامل کاهش ترافیک

آیتی گفت: ما در طراحی تابلو‌های شهری باید از تجربه کشور‌های پیشرفته استفاده کنیم. در آن کشور‌ها در خصوص تابلو‌های شهری می‌گویند، این تابلو‌ها هستند که شهروندان پیاده و سواره را هدایت می‌کنند و به مقصد می‌رسانند.

آیت ماندگار- مدیریت شهری کاری بس دشوار است و اداره شهر‌ها نیازمند افراد متخصص و آگاه به مشکلات است، موضوعی که خلاء آن در اکثر مواقع مشهود است.

یکی از مسائلی که به مدیریت شهرداری‌ها برمی‌گردد، نصب تابلو‌های شهری است، اما پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب، همچنان ضعف در این بخش به‌وضوح دیده می‌شود.

در این رابطه، مهدی آیتی کارشناس عمران و شهرسازی می‌گوید: برای رفع همه مشکلات شهری، راه‌حل‌های علمی وجود دارد به‌شرطی که افرادی در راس قرار بگیرند که دغدغه حل معضلات مردم و شهر را داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه کمبود تابلو‌های شهری در همه شهر‌های ایران و مخصوصاً تهران مشهود است و همین چالش باعث شده تا مردم برای رفت و آمدهایشان به زحمت بیفتند.

آیتی تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌ها و راهکار‌هایی که می‌تواند به کاهش ترافیک شهری کمک کند، مسئله گسترش و توسعه متوازن و علمی تابلو‌های شهری است. یعنی اگر ما یک برنامه‌ریزی علمی و متوازنی را برای نصب تابلو‌های شهری علی‌الخصوص در کلان‌شهر‌ها و به‌ویژه در پایتخت داشته باشیم در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد به کاهش ترافیک شهری کمک کرده‌ایم.

این نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: بنده این دغدغه را طی یک نامه‌ای به آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران اعلام کردم و موضوع با استقبال ایشان روبرو شد و پس از آن ملاقاتی صورت گرفت و من اصول و مبانی این کار را مطرح کردم و ایشان هم گفتند کار خوبی است، ولی در عمل هیچ اقدامی نشد و می‌بینیم که مشکل همچنان پابرجاست.

وی در ادامه عنوان کرد: آن چیزی که ما به‌عنوان نظم و نسق و ساماندهی و سازمان‌دهی تابلو‌های شهری دغدغه آن را داریم و علاقه‌مند به اجرای آن هستیم، مسئله‌ای است که در کشور‌های پیشرفته و مترقی دهه‌ها پیش انجام شده و ما از این جهت خیلی عقب هستیم.

این کارشناس عمران و شهرسازی با اشاره به اینکه نصب هرچه بیشتر و سریع‌تر تابلو‌های شهری باید به یک مطالبه جدی عمومی تبدیل شود، گفت: به هر جهت اینکه باب این موضوع در شورای شهر و شهرداری تهران باز شود و متخصصین عمران و شهرسازی به میدان بیایند و راجع به این موضوع اظهارنظر کرده و برخورد اندیشه‌ها اتفاق بیفتد و بعد منجر به یک ساماندهی و سازماندهی خوبی در زمینه طراحی و نصب تابلو‌های شهری شود، می‌تواند یک اقدام مبارکی باشد، چون شهر تهران همیشه الگو برای سایر شهر‌های ایران است و اگر در تهران این کار به‌نحو علمی و مناسبی برنامه‌ریزی شود، بعد‌ها شاهد این خواهیم بود که در شهر‌های دیگر هم این موضوع الگوبرداری می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ششم یادآور شد: ما در طراحی تابلو‌های شهری باید از تجربه کشور‌های پیشرفته استفاده کنیم. در آن کشور‌ها در خصوص تابلو‌های شهری می‌گویند، این تابلو‌ها هستند که شهروندان پیاده و سواره را هدایت می‌کنند و به مقصد می‌رسانند. در نتیجه اگر ما یک مجموعه جامع و کامل از تابلو‌های شهری را طراحی و نصب کنیم، این تابلو‌ها مردم را در کوتاه‌ترین زمان و کوتاه‌ترین مسیر‌های سفر شهری به مقصد می‌رسانند و این باعث می‌شود که از اضافه سفر‌های شهری و برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر جلوگیری شود.

آیتی بیان کرد: ترافیک باعث استهلاک وسایل نقلیه و زیرساخت‌های راه می‌شود و در پی آن، عصبانیت مردم را هم به‌دنبال خواهد شد، پس هر کاری که باعث ترافیک کمتر شود، هم از اسراف حامل‌های انرژی جلوگیری می‌کند و هم تصادفات را به حداقل می‌رساند و در نهایت رضایت حداکثری مردم که مهمترین هدف است را به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: تا جایی که من اطلاع دارم سازمان زیباسازی در شهر تهران مسئول نصب تابلو‌های شهری است، ولی این کار را سازمان زیباسازی اصلاً به‌خوبی انجام نداده و جا دارد از این سازمان و به‌طور کلی شورای شهر و شهرداری سوال کرد که چه عاملی باعث شده این موضوع مهم را پس از گذشت سال‌ها به نتیجه نرسانند؟

این کارشناس عمران و شهرسازی افزود: من یک مثال روشن و خنده‌داری می‌زنم که نشان می‌دهد مدیران برنامه‌ریزی شهری در موضوع راهنمای شهری چقدر ضعیف هستند. مثلاً وقتی شما در خیابان‌های اصلی در حرکت هستید، هیچ تابلویی یا به تعداد کم، تابلویی وجود دارد که نام خیابان را نشان می‌دهد. یعنی وقتی در اتوبان‌ها در حال رانندگی هستید اگر شهر تهران را به‌صورت شفاهی نشناسید و از شما بپرسند این بزرگراهی که در آن قرار داریم، نامش چیست؟ شما نمی‌دانید. به‌ندرت تابلو‌هایی در خیابان‌های اصلی، آن هم خیابان‌هایی که لبه و دیواری دارد که می‌توان پلاک تابلو را به آن میخکوبی کرد، وجود دارد، اما در اتوبان‌ها که لبه و دیواری وجود ندارد، خیلی خبری از تابلو نیست. همین‌طور نبود تابلو‌های راهنمای شهری باعث می‌شود که مردم برای پیداکردن آدرس مقاصد خود دچار سرگردانی و گمراهی شوند. تابلو‌های شهری باید آدرس مکان‌ها و فضا‌های عمومی و خدماتی شهر را به‌وضوح نشان دهند.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: تابلو‌های شهری باید مثل کشور‌های مترقی نصب شوند، حالا چه به‌صورت تابلو‌های معمولی و چه به‌صورت تابلو‌های دیجیتال، ال‌ای‌دی و نئونی باید در عرض اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی قرار بگیرند که متاسفانه تا امروز شاهد حرکت پرشتاب در این مسیر نبوده‌ایم.

آیتی اظهار داشت: به‌طور کلی، رنگ، اندازه، شکل نوشتاری و نگارش آن‌ها، تعداد و مکان‌های مناسبی که باید این تابلو‌ها نصب شوند، کاری علمی است و خردجمعی و برنامه‌ریزی لازم را می‌طلبد که متاسفانه در شهر تهران نه شورای شهر و نه شهردار تهران اصلاً درک صحیح و نگرش علمی نسبت به این موضوع ندارند چه برسد به اینکه بخواهند راجع به این موضوع برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران، درگیر شعاردادن هستند، گفت: گویا برخی فقط در حرف بلدند که بگویند ترافیک و آلودگی هوا باید حل شود، اما در میدان عمل چیزی برای ارائه ندارند. شک ندارم اگر مشکل نصب حداکثری تابلو‌های شهری رفع شود، هم ترافیک و هم به تبع آن آلودگی هوا کم می‌شود، زیرا بسیاری از سفر‌های شهری به‌خاطر این است که راننده مسیر را اشتباه رفته و دنبال راهی برای رسیدن به مقصد است.

آیتی در پایان خاطرنشان کرد: نصب حداکثری تابلوهای شهری باید در فضایی منطقی صورت بگیرد، یعنی راننده باید پیش از تغییر مسیر و یا زمانی که به چندراهی می‌رسد بداند که مسیرش کجاست و این کار زمانی صورت می‌گیرد که در طول مسیر بار‌ها تابلو‌ها را ببیند. به‌هرحال به‌قدری در این بخش مسئله داریم که حتی عابران پیاده هم در پیداکردن آدرس مشکل دارند.

نظرشما
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار