خرید بیزینس در کانادا به فرآیند خرید یک کسبوکار موجود در کانادا اشاره دارد که میتواند شامل خرید یک شرکت موجود، از طریق خرید دارایی یا سهام آن است.
آیت ماندگار- جالب است بدانید 33%از صاحبان کسبوکارها و بیزینسها در کانادا، مهاجران هستند! البته که برخی از این افراد بیزینس خود را از صفر در کانادا، آغاز کردهاند؛ و برخی دیگر بیزینسهای آماده را خریدهاند. اما به هرحال این روش یک راه عالی برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت این کشور است. چه خرید بیزینس آماده و چه ایجاد یک کسبوکار جدید در کانادا، مزایای خاص خود را دارند، اما شاید بتوان گفت ریسک خرید بیزینس در کانادا نسبت به راهاندازی بیزینس در این کشور کمتر است. پس اگر به فکر سرمایه گذاری در کانادا، مهاجرت و زندگی در این کشور هستید و میخواهید بدانید از کجا شروع کنید، مطالعه ادامه این مطلب مناسب شماست.
منظور از خرید بیزینس در کانادا چیست؟
خرید بیزینس در کانادا به فرآیند خرید یک کسبوکار موجود در کانادا اشاره دارد که میتواند شامل خرید یک شرکت موجود، از طریق خرید دارایی یا سهام آن است. این فرآیند شامل انجام بررسی دقیق، مذاکره در مورد شرایط خرید، دریافت منابع مالی، و رعایت مقررات و الزامات مالیاتی است.
چند دلیل قانعکننده برای خرید بیزینس در کانادا
با خرید بیزینس در کانادا میتوانید:
• با یک ویزای 2-1 ساله به کانادا مهاجرت کرده و یک کسبوکار را مدیریت کنید.
• بعد از سال اول برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنید.
• همسر و فرزندانتان را هم بههمراه خودتان به کانادا ببرید.
• بر روی بیزنسِ جدیدتان تمرکز کنید، درحالیکه همسرتان اجازۀ کار تماموقت و فرزندتان هم اجازۀ تحصیل رایگان دارد.
شرایط خرید کسب و کار در کانادا
اول از همه مهمترین شرایط را بررسی میکنیم:
• مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
• سابقه کار مدیریتی 3 ساله
• سرمایه مالی بالای 150 هزار دلار
• داشتن دانش پایه زبان انگلیسی
• خرید حداقل 50% سهار بیزینس
در ادامه هرکدام از این شرایط را دقیقتر بررسی کردهایم:
شرط سابقه کار مدیریتی:
طبیعی است که دولت کانادا و حتی صاحب بیزینس، کار را به دست فردی بسپارد که توانایی و تجره مدیریتی دارد. مدتزمان مشخصی برای این سابقهکار گفتهنشده، اما بهتر است حداقل 3 سال باشد. همچنین سابقهکار شما باید قابل اثبات با اسناد و مدارک کافی و قابل انتقال باشد.
شرط مدرک زبان:
برای مهاجرت به کانادا از طریق خرید بیزینس، داشتن مدرک زبان الزامی نیست؛ اما باید نشان دهید در حد ارتباط با نیروها و فعالیتهای سادۀ بیرون از شرکت، به زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط هستید.
شرط حداقل سرمایه موردنیاز:
در بررسی کسبوکارهایی که برای فروش گذاشتهشدهاند میبینیم که رنج قیمتها متفاوت است؛ چون معیارهای مختلفی در آن قیمت، تاثیر دارند. اما حداقل سرمایه برای خرید بیزنیس در کانادا در سال 2024، بین 150 هزار تا 250 هزار دلار کانادا است.
شرط حداقل سهم خرید:
برای خرید کسبوکار در کانادا، یا باید آن را بهشکل کامل بخرید یا حداقل 50% از سهام آن را. البته که با خریدن کامل آن کسبوکار، یا برداشتن درصد بالایی از سهام، شانس شما برای گرفتن ویزا بیشتر است.
مراحل مهاجرت به کانادا از طریق خرید بیزینس
1. مرحلۀ اول: پیداکردن یک کسبوکار برای خرید: اول از همه نگاهی به سابقۀ فعالیتتان و بعد هم نگاهی به تخصص و مهارتهایتان بیندازید و در نهایت به سراغ پیداکردن بیزنس بروید. جهت پیداکردن بیزنس در کانادا برای خرید، چند راه دارید: جستجو در مجلهها و نشریههای تجاری و روزنامهها مانند Canadaone و Canadian Franchize یا جستجو در سایتهای خرید و فروش بیزینس در کانادا مانندBusiness Exchange، LoopNet، Business Sell Canada، Business For Sale، Ibba Canada، Flippa
2. کمکگرفتن از وکیل تجاری یا بیزینس بروکر (Business Broker) بهترین کمک را میتواند به شما بکند. این افراد با بازار آشنا هستند و با توجه به شناخت، تسلط، ارتباطات و شبکههایی که دارند، میتوانند بهترین کسبوکارها را برای خریدِ شما پیداکنند.
3. راضیکردن صاحب ملک برای اجارۀ محل به یک غیرِکانادایی
4. نوشتن یک بیزنسپلن قوی برای متقاعد کردن ادارۀ مهاجرت و سازمان کار و توسعۀ اجتماعی کانادا (ESDC) را جهت صدور مجوزات و ویزا. در این طرح تجاری، شما باید نشان دهید این کسبوکار تاثیر مثبتی بر بروی اقتصاد کانادا دارد و نهتنها موقعیتهای شغلیِ فعلی در آن حفظ میشوند، بلکه موقعیتهای شغلی جدیدی هم در آن ایجاد خواهد شد.
5. درخواست برای گرفتن مجوز LMIA: کسبوکارهایی که میخواهند یک نیرویکار خارجی را استخدام کنند، باید ثابت کنند این جذب نیرو تاثیر منفی بر روی اشتغال و اقتصاد در کانادا ندارد و درنهایت تایید سازمان ESDC را در قالب نامۀ LMIA بگیرند. در این مرحله مدارک کامل کسبوکار خریداریشده و بیزنسپلن را به ESDC ارائه میکنید و مجوز را میگیرید؛ و درنهایت با این مجوز برای اخذ مجوز کار یا Work Permit اقدام میکنید.
6. گرفتن ورک پرمیت و مهاجرت به کانادا: البته این مجوز کار، یک ورک پرمیت معمولی نیست، بلکه اسم آن مجوز کار اونر اپراتور (Owner Opertaor) است که تحت برنامۀ مهاجرتی Temporary Foreign Worker Program یا بهاختصار TFWP صادر میشود. این مجوز کار برای 2-1 سال، با قابلیت تمدید و امکان درخواست اقامت دائم به شما داده میشود و وقتی صادر شد، همه چیز آماده است که به کانادا بروید و مدیریت بیزنس جدیدتان را شروع کنید!
هزینۀ خرید بیزینس در کانادا
تعیین میزان دقیق هزینهها سخت است و با توجه به شرایط شما و بیزنس مدنظر، مشخص خواهد شد. به طور کلی حداقل سرمایه لازم جهت خرید بیزینس در کانادا در سال 2024، 150هزار تا 250 هزار دلار است و این مبلغ نباید کمتر از این میزان باشد است. خلاصهای از مهمترین هزینهها:
• سرمایه برای خرید بیزنس حداقل 150هزار دلار کانادا
• ورک پرمیت 155 دلار
• گرفتن LMIA معادل 1,000 دلار
• مجوز اقامت موقت 200 دلار (هر نفر)
• ویزای توریستی 100 دلار (هر نفر)
• انگشتنگاری 85 دلار (هر نفر)
برای خرید بیزینس آماده در کانادا به چه نکاتی توجه کنیم؟
چه خودتان بخواهید برای خرید بیزینس فعال در کانادا اقدام کنید و چه از یک مشاور یا وکیل مهاجرت به کانادا کمک بگیرید؛ نکات زیر به شما کمک میکنند. بهتر است بیزنس انتخابی شما:
• حداقل 2-1 سال سابقۀ فعالیت داشته باشد.
• حداقل دو کارمند داشته باشد.
• فروش ناخالص سالانۀ آن، رقم قابلقبولی باشد (حداقل 250,000 دلار آمریکا).
• حوزۀ فعالیتی آن به سوابق کاری و مدیریتی شما مرتبط باشد.
• از همه مهمتر اینکه طبق بررسیها، پتانسیل رشد و توسعۀ خوبی داشته باشد.
• مدارک مالی، اظهارنامههای مالیاتی، سوابق شکایات، مسائل حقوقی و اجارهنامه را هم از صاحب کسبوکار بخواهید و آنها را بررسی کنید. این مدارک میتوانند یک دیدِ کلی از درآمد، سوددهی و سلامتِ بیزنس به شما بدهند.
اگر میتوانید، با صاحبان کسبوکارها صحبت کنید و دلیل فروش بیزنس را بپرسید یا چند روز به محل فعالیت بروید و از نزدیک، نحوۀ فعالیت و میزان مشتریها را بررسی کنید. البته که وکیل تجاری میتواند همه اینکارها را برای شما انجام دهد.
در این مطلب که برگرفته از سایت مهاجرتی پارسی کانادا
www.parsicanada.com بود، با مختصر اطلاعاتی درباره خرید بیزینس در کانادا و مهاجرت به این کشور به دست آوردید. اما قطعا هنوز سوالات زیادی در ذهن دارید که بهتر است با یک وکیل یا مشاور قانونی دراین باره صحبت کنی.