- يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳2024 September 08

دو هفته نامه آیت ماندگار

سرمقاله
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۶ تير ۱۴۰۳ - 16 July 2024
در آیت ماندگار بخوانید

راه‌های خوش خلقی چیست؟

خوش اخلاقی با دیگران نه تنها باعث می‌شود که آن‌ها به شما بیشتر احترام بگذارند، بلکه روزتان زیباتر می‌شود. اما همیشه خوش اخلاق بودن کار ساده‌ای نیست به خصوص زمانی که روحیه خوبی نداریم یا هنگام مواجهه با فردی که باعث آزارمان می‌شود.

راههای خوش خلقی چیست؟

آیت ماندگار - هدی کاشانیان: خوش‌خلقی یکی از ویژگی‌های مثبت شخصیتی است که می‌تواند روابط اجتماعی را بهبود بخشد و کیفیت زندگی را افزایش دهد. خوش‌خلقی نتیجه یک ترکیب از عادات سالم، روابط مثبت، و توانایی مدیریت استرس است. با پیروی از راهکار‌های فوق و تمرکز بر بهبود سبک زندگی، می‌توانید به خلق‌وخوی بهتری دست یابید و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

خوش اخلاقی با دیگران نه تنها باعث می‌شود که آن‌ها به شما بیشتر احترام بگذارند، بلکه روزتان زیباتر می‌شود. اما همیشه خوش اخلاق بودن کار ساده‌ای نیست به خصوص زمانی که روحیه خوبی نداریم یا هنگام مواجهه با فردی که باعث آزارمان می‌شود. برای دستیابی به خوش‌خلقی، می‌توانید از راهکار‌های زیر استفاده کنید:

۱. با دیگران گفت‌وگوی کوتاه داشته باشید

درباره موضوعات مورد علاقه فرد مقابل خود حرف بزنید و اگر با او تازه آشنا شده‌اید و به خوبی او را نمی‌شناسید و از علایق آن‌ها بی‌خبرید درباره مسائل پیرامون خود صحبت کنید. همه افراد از کسانی که شوخ طبع هستند و شوخی می‌کنند، لذت می‌برند. برخی افراد به اشتباه می‌پندارند گفت‌وگو‌های کوتاه، بیهوده و فقط وقت تلف کردن هستند، اما این مکالمات کوتاه می‌تواند پایه ارتباطات عمیق آینده باشد.

۲. حرکت مهربانانه کوچکی انجام دهید

نیازی نیست فقط با نزدیک‌ترین و عزیز‌ترین افراد اطراف خود، مهربان باشید! زمانی که برف را از مسیر خودروی‌تان پارو می‌کنید، مقداری زمان هم به پارو کردن برف از مسیر خودروی همسایه پیرتان اختصاص دهید. بگذارید یک نفر در صف از شما جلو بزند. با صرف زمان برای انجام کاری برای کسی که نمی‌شناسید، آن فرد احساس می‌کند که مورد قدردانی قرار گرفته است و کار نیک گسترش می‌یابد. یادتان باشد راه‌های خوش اخلاق شدن بسیار زیاد است و باید خلاقیت به خرج دهید و در این امر استمرار داشته باشید.

۳. ورزش منظم

از بهترین راه‌های تغییر حالت بد انسان، افزایش انرژی و کاهش استرس همین تحرک بدنی است. ترشح هورمون‌های شادی‌آور به مرور باعث خوش اخلاق شدن شما می‌شود. یک پیاده‌روی روزانه می‌تواند به بهبود روحیه و کاهش استرس کمک کند. ورزش‌هایی مانند دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری می‌توانند باعث افزایش ترشح هورمون‌های خوش‌خلقی مانند اندورفین شوند.

۴. بزرگواری انسان

اخلاق اسلامی، موجب کرامت و بزرگواری انسان می‌شود و راه کامیابی و بهتر زیستن را به انسان عرضه می‌کند. امام علی (ع) فرموده است: «اگر ما، نه امید به بهشت داشتیم و نه ترسی از دوزخ، نه ثوابی وجود داشت و نه عقابی، عقلاً شایسته و وظیفه ماست که در طلب مکارم اخلاق و صفاتی باشیم که موجب کرامت و بزرگواری است؛ زیرا این صفات است که انسان را به کامیابی می‌رساند.»

۵. آبادی جامعه

اخلاق پسندیده موجب آبادی جامعه و طولانی شدن عمر می‌شود. امام صادق (ع) می‌فرماید: نیکوکاری و حُسن خُلق، خانه‌ها را آباد کند و بر عمر‌ها بیفزاید» اخلاق شایسته، محبت را جلب می‌کند. در سایه محبت، اتحاد و پیوند اجتماعی محکم‌تر می‌شود. با استحکام پیوند اجتماعی، جامعه با همکاری همدیگر به آبادی محیط می‌پردازند. می‌دانیم که بسیاری از بیماری‌ها، سرچشمه روانی دارد، چنین بیماری‌هایی از عمر می‌کاهد و مرگ را نزدیک می‌کند، ولی اخلاق نیکو، بیمار‌های روحی را از بین می‌برد و در نتیجه از مرگ‌های زودرس جلوگیری می‌کند و به نشاط و طراوت بدن می‌افزاید و به بقاء بدن یاری می‌رساند.

۶. از دیگران توقع نداشته باشیم

خیلی از مواقع ما با توقعاتی که از دیگران داریم، حال چه درست چه نادرست، چه کوچک و چه بزرگ باعث این می‌شویم که خودمان رو مستعد عصبانیت کنیم. اگه توقعی از کسی نداشته باشیم می‌توانیم خیلی در این راه بهتر عمل کنیم. یاد بگیریم کار‌ها را بدون توقع انجام دهیم، به همان اندازه که توقعات بیشتری از دیگران داریم خلق و خوی ما بیشتر وابسته به آن‌ها می‌شود. اگر کاری برای کسی انجام می‌دهیم در نظر داشته باشیم که ممکن است قدر کار ما را نداند و این شرایط قابل پیش‌بینی است.

۷. تاثیرات محیط اطراف در خوش اخلاقی

ممکن است فرد در محیط‌هایی قرار بگیرد که در آن‌ها مستعد از کوره در رفتن است. اما حتی اگر محیط هم تاثیر بگذارد باید بدانیم که عامل اصلی این از کوره در رفتن، درونی است. یعنی فرد منتظر یک جرقه است تا از کوره در برود. این عامل درونی را باید حل کنیم. هر چند تغییر محیط نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. نمی‌توان محیط اطراف را همیشه کنترل کرد، در عین حال که سعی می‌کنیم در محیط‌های استرس‌زا قرار نگیریم باید روی کنترل افکار خود تمرکز کنیم.

۸. لبخند بزنید و خنده‌رو باشید

لبخند زدن، ساده‌ترین کار برای خوش اخلاق به نظر رسیدن است. لبخند زدن سبب می‌شود فرد متقابل شما نیز به شما لبخند بزند. لبخند زدن در بدترین شرایط روحی، سبب می‌شود احساس خوشحالی بیشتری کنید. گاهی اوقات به دلیل خجالت هنگامی که از کنار آشنایی عبور می‌کنید، به راحتی لبخند نمی‌زنید و این سبب می‌شود که آن‌ها تصور کنند که شما فردی سرد یا بداخلاق هستید. لبخند زدن هم برای خودتان و هم برای دیگران مفید است.

۹. بی‌ریا تعریف و تمجید کنید نه چاپلوسی

همه افراد از تعریف و تمجید خوشش‌شان می‌آید، پس ویژگی‌های مثبت دیگران را به آن‎ها بگویید و از آن‌ها تمجید کنید تا فرد خوش اخلاقی به نظر برسید. اما از تعریف بیش از حد اجتناب کنید، زیرا تعریف زیاد، چاپلوسی به نظر می‌رسد، پس محتاط باشید که چاپلوسی نکنید مخصوصاً اگر فرد مقابل دوست جدیدتان یا مدیر شماست. برای شروع یک مکالمه از تمجید استفاده کنید و بگویید: «من از پیراهنت خوشم آمده. آن را از کجا خریده‌ای؟»

۱۰. رفتار و کار‌های دیگران را قضاوت نکنید

افراد را قبل از اینکه با آن‌ها آشنا شوید قضاوت نکنید و قبل از برخورد فرض را بر این بگذارید که آن‌ها خوب هستند و تا وقتی دلیلی برای خوب نبودن آن‌ها ندارید از قضاوت دست بردارید. افراد را بر اساس ظاهرشان قضاوت نکنید و برای آنچه که هستند، ببینید. یکی از راه‌های خوش اخلاقی این است که بدون قضاوت به فردی که نمی‌شناسید، نگاه کنید.

اخبار مرتبط
نظرشما
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار