- پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳2024 September 19

دو هفته نامه آیت ماندگار

سرمقاله
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 14 September 2024
در آیت ماندگار بخوانید

فواید صبح مسواک زدن چیست؟

فواید مسواک‌زدن صبحگاهی واضح است. شب‌ها در زمان خواب، باکتری‌هایی در دهان ایجاد می‌شوند که باعث ایجاد بوی بد دهان و همچنین تولید اسیدی می‌شود که مینای دندان‌های شما را از بین می‌برد. مسواک‌زدن صبحگاهی بهترین راه شروع یک روز خوب است.

فواید صبح مسواک زدن چیست؟

آیت ماندگار - هدی کاشانیان: صبح مسواک زدن دارای فواید زیادی برای سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت عمومی بدن است. برای افرادی که به سلامت دهان و دندان‌شان اهمیت می‌دهند، مسواک قبل صبحانه بسیار بااهمیت است. اما آیا مسواک قبل صبحانه بهترین زمان مسواک زدن در ابتدای روز است؟ همه ما از نقش بهترین زمان مسواک زدن و مسواک قبل از خواب در محافظت از دندان‌ها اطلاع داریم. اما زمان‌بندی مسواک زدن صبح یا شب و مخصوصاً مسواک قبل از صبحانه یا بعد از آن نیز در درازمدت تاثیر چشمگیری روی دندان‌های ما دارد. 

مسواک زدن قبل از صبحانه

مسواک زدن دندان و خوردن صبحانه را نمی‌توان نادیده گرفت. مسواک زدن هنگام صبح بسیار مهم است، زیرا دهان و دندان شما را آماده می‌کند و باکتری‌هایی که در شب در دهان شما خانه کرده بودند را از بین می‌برد. باکتری روی نفس صبحگاهی شما تاثیر می‌گذارد و قند و شکر را به اسید تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که قند برای دندان ضرر دارد. مسواک زدن هنگام صبح باعث می‌شود که دندان‌ها به نوعی از خواب بیدار شوند و سلامت آنها به دلیل پاکیزه بودن افزایش یابد. زمانی که قبل از خواب مسواک می‌زنید، نمی‌توانید تمام باکتری‌ها را از روی دندان بردارید. بخشی از باکتری‌ها تا صبح روی دندان شما ظاهر می‌شوند که برای دندان حساسیت ایجاد می‌کنند که فقط با مسواک قبل از صبحانه می‌توان آن را از بین برد.

مسواک زدن در طب سنتی

خلال کردن و خارج کردن جرم لای دندان‌ها یک سنت حسنه و از نظر طبی، علمی است و بهتر است برای سلامت دندان‌ها، بلافاصله بعد از هر وعده غذایی این کار انجام شود و حتماً با دندان‌ها و دهانی خالی از باکتری به خواب بروید. برای انتخاب چوب خلال، توصیه شده است که چوب زیتون باشد.

اهمیت صبح مسواک زدن

فواید مسواک صبح 

فواید مسواک‌زدن صبحگاهی واضح است. شب‌ها در زمان خواب، باکتری‌هایی در دهان ایجاد می‌شوند که باعث ایجاد بوی بد دهان و همچنین تولید اسیدی می‌شود که مینای دندان‌های شما را از بین می‌برد. مسواک‌زدن صبحگاهی بهترین راه شروع یک روز خوب است. در زیر به برخی از مهم‌ترین فواید آن اشاره می‌کنیم:

حذف باکتری‌ها و پلاک‌ها

در طول شب، دهان محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. مسواک زدن صبحگاهی باکتری‌ها و پلاک‌هایی که در طول شب در دهان شکل گرفته‌اند را از بین می‌برد و به کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه کمک می‌کند. باکتری‌ها می‌توانند در یک بازه کوتاه در دهان شما رشد کنند. در صورتی که آنها برای مدت طولانی در دهان و روی دندان‌ها بمانند، مینای دندان را تخریب می‌کنند. پاک کردن باکتری‌های بد با مسواک قبل صبحانه و مسواک قبل از خواب، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه به صورت روزانه می‌تواند بهداشت دهان و دندان را به حد مطلوب برساند.

تازگی نفس

مسواک زدن صبحگاهی باعث از بین بردن بوی بد دهان می‌شود که ممکن است در طول شب به دلیل فعالیت باکتری‌ها و کاهش تولید بزاق ایجاد شود. این کار به شما کمک می‌کند روز را با نفس تازه و دهانی تمیز شروع کنید. مسواک زدن به حذف ذرات غذا و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند کمک می‌کند و باعث می‌شود که دهان شما تازه شود.

تحریک تولید بزاق

مسواک زدن در صبح باعث تحریک غدد بزاقی و افزایش تولید بزاق می‌شود. بزاق نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد، زیرا به شستشوی ذرات غذا و باکتری‌ها کمک می‌کند و اسید‌های مضر را خنثی می‌کند. شما هنگام خواب بزاق بیشتری ترشح می‌کنید. بزاق سبب افزایش مقاومت بیشتر دهان در برابر باکتری‌ها و پلاک‌های حفره‌زا می‌شود. مسواک قبل صبحانه و هنگام مسواک قبل از خواب به از بین رفتن باکتری‌ها و پلاک‌ها در دهان کمک می‌کند. ترشح بزاق در کنار آن، به هرگونه تخریب در حال انجام پایان داده و بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.

پیشگیری از بیماری‌های لثه

باکتری‌ها و پلاک‌های انباشته شده در طول شب می‌توانند باعث تحریک لثه‌ها و شروع بیماری‌های لثه شوند. مسواک زدن در صبح به جلوگیری از التهاب و عفونت لثه‌ها کمک می‌کند. مثلاً پریودنتیت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های لثه است، اما تا حد زیادی قابل پیشگیری است و معمولاً نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن حداقل دو بار در روز و انجام معاینات منظم دندانپزشکی می‌تواند شانس درمان موفقیت آمیز پریودنتیت را تا حد زیادی افزایش دهد و همچنین می‌تواند شانس ابتلا به آن را کاهش دهد.

حذف اسید‌های تولید شده توسط باکتری‌ها

باکتری‌های موجود در دهان در طول شب از باقی‌مانده‌های غذایی تغذیه کرده و اسید تولید می‌کنند. این باکتری‌ها در طول روز اسید تولید می‌کنند، حتی بیشتر از زمانی که شما غذا می‌خورید، به همین دلیل است که شما باید از شر این غشا حداقل دو بار در روز خلاص شوید و هرچه تعداد مسواک زدن‌های شما کمتر از این باشد تولید اسید ممکن است بیشتر مینای دندانتان را بخورد و باعث پوسیدگی شود. هر چه بیشتر این غشا بر روی دندان‌های شما بنشیند و مواد غذایی بیشتری این باکتری‌ها را تغذیه کنند، زمان بیشتری را صرف نشستن روی صندلی دندانپزشکی خواهید کرد.

آغاز روز با احساس پاکیزگی و شادابی

مسواک زدن صبحگاهی به شما احساس تمیزی و تازگی می‌دهد که می‌تواند به بهبود روحیه و شروع مثبت روز کمک کند. این عمل ساده می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روحیه و انگیزه شما در طول روز بگذارد. وقتی صبح با دهانی تمیز و نفس تازه شروع می‌کنید، احساس می‌کنید که آماده روبرو شدن با چالش‌ها و فعالیت‌های روزانه هستید. این حس پاکیزگی به شما اعتماد به نفس می‌دهد و انرژی مثبتی را در شروع روز به شما منتقل می‌کند. حتی این کار می‌تواند به عنوان یک نقطه شروع برای ایجاد عادات سالم دیگر مانند خوردن صبحانه سالم، ورزش، و مدیریت بهتر استرس در طول روز عمل کند. در نتیجه، مسواک زدن صبحگاهی نه تنها به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند، بلکه به بهبود کلی کیفیت زندگی و شادابی ذهنی شما نیز می‌انجامد.

پیشگیری از تجمع مواد غذایی

در صورت صرف صبحانه پس از مسواک زدن، احتمال کمتری برای باقی ماندن ذرات غذا بین دندان‌ها وجود دارد، که این امر به کاهش خطر پوسیدگی کمک می‌کند. مسواک زدن در صبح به پیشگیری از تجمع مواد غذایی بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه کمک می‌کند. در طول شب، دهان محیطی مناسب برای تجمع پلاک و باکتری‌ها است که می‌تواند باعث ایجاد یک لایه نازک از مواد غذایی و باکتری‌ها روی دندان‌ها شود. این لایه اگر به موقع تمیز نشود، می‌تواند به پلاک تبدیل شود که یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه است.

با مسواک زدن صبحگاهی، شما این لایه نازک از مواد غذایی و باکتری‌ها را از بین می‌برید، که باعث کاهش خطر پوسیدگی دندان و التهاب لثه می‌شود. همچنین اگر قبل از خوردن صبحانه مسواک بزنید، این کار باعث می‌شود که دهان شما تمیزتر باشد و احتمال اینکه ذرات غذا در بین دندان‌ها گیر کنند و تجمع کنند کمتر می‌شود. در نتیجه، مسواک زدن صبحگاهی نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها و جلوگیری از مشکلات دهانی در طول روز دارد.

سلامت عمومی با روش صحیح مسواک زدن

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که سلامت دهان به مشکلاتی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، پوکی استخوان، و کم وزن بودن نوزادان هنگام تولد نیز مرتبط است. مسواک زدن دندان‌ها ۲ بار در روز (مسواک قبل صبحانه و مسواک قبل از خواب) می‌تواند مانند چکاپ‌های منظم در سلامتی شما موثر باشد.

اخبار مرتبط
نظرشما
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار